Tuesday, May 21, 2024

Doa Mustajab

 Selasa, 12 Zulkaedah 1445H  | Doa Mustajab

عَنْ صَفْوَانَ ابْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَدِمْتُ الشَّامَ فَأَتَيْتُ أَبَا الدَّرْدَاءِ فِي مَنْزِلِهِ فَلَمْ أَجِدْهُ وَوَجَدْتُ أُمَّ الدَّرْدَاءِ فَقَالَتْ: أَتُرِيدُ الْحَجَّ الْعَامَ؟ فَقُلْتُ: نَعَمْ. قَالَتْ: فَادْعُ اللَّهَ لَنَا بِخَيْرٍ، فَإِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَقُولُ: دَعْوَةُ الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ مُسْتَجَابَةٌ عِنْدَ رَأْسِهِ مَلَكٌ مُوَكَّلٌ كُلَّمَا دَعَا لِأَخِيهِ بِخَيْرٍ، قَالَ الْمَلَكُ الْمُوَكَّلُ بِهِ: آمِينَ وَلَكَ بِمِثْلٍ. قَالَ: فَخَرَجْتُ إِلَى السُّوقِ فَلَقِيتُ أَبَا الدَّرْدَاءِ، فَقَالَ لِي مِثْلَ ذَلِكَ يَرْوِيهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

Daripada Shafwan bin 'Abdullah RA berkata: "Saya pernah pergi ke Syam dan mengunjungi Abu al-Darda' RA di rumahnya. Namun saya tidak bertemu dengan beliau, lalu saya pergi menjumpai Ummu al-Darda' RA.  Setelah itu, Ummu al-Darda' RA bertanya kepadaku: "Wahai Shafwan, apakah kamu akan pergi haji pada tahun ini? Saya pun menjawab: "Ya". Ummu al-Darda' RA berkata lagi: "Mohonlah kepada Allah SWT kebaikan untuk kami, kerana Rasulullah SAW telah bersabda: "Doa seorang muslim untuk saudaranya sesama muslim daripada kejauhan tanpa diketahui olehnya akan terima. Setiap kali dia berdoa untuk kebaikan kepada saudaranya,  disisinya akan ada malaikat yang diutuskan dan  mengucapkan: “Aamiin”  dan berkata:  “Bagi kamu juga akan mendapat seperti itu." Shafwan RA berkata lagi: "Setelah itu saya pergi ke pasar dan di sana saya bertemu dengan Abu al-Darda'. Ternyata dia pun mengatakan seperti itu kepada saya sebagaimana yang diriwayatkannya daripada Nabi Muhammad SAW." (HR Muslim: No 2733) Status Hadis Sahih

Pengajaran

1.  Berdoa adalah bukti sifat kehambaan kita di sisi Allah SWT selain daripada usaha dan ikhtiar.

2.  Apabila selesai berdoa, hendaklah kita menutupnya dengan menyebut ‘آمِينَ’ bermaksud: “Perkenankanlah” atau “Ya Allah, terimalah doa kami”. Al-Hafiz al-Munziri berkata:  “Dikatakan bahawa ‘آمِينَ’ merupakan satu nama daripada nama-nama Allah SWT.

3.  Selain daripada berdoa untuk kebaikan buat diri kita, jangan lupa mendoakan kebaikan untuk ahli keluarga serta Muslim lain. Dalam hadis menceritakan Ummul al-Darda’ meminta Shafwan yang akan mengerjakan haji untuk mendoakan kebaikan buatnya sekeluarga.

4.  Antara sebab doa diterima adalah doa orang bermusafir, doa ditempat dan masa tertentu seperti di Mekah, Madinah serta pada hari wukuf di padang ‘Arafah (9 Zulhijjah). Kesemua sebab doa diterima ini dimiliki oleh seseorang yang mengerjakan ibadat haji. Bahkan doa tersebut akan diaminkan oleh malaikat.

5.  Orang yang mendoakan saudaranya yang berjauhan juga akan didoakan Malaikat.

عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا مِنْ عَبْدٍ مُسْلِمٍ يَدْعُو لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ إِلَّا قَالَ الْمَلَكُ وَلَكَ بِمِثْلٍ

Daripada Abi Darda RA, Rasulullah SAW bersabda: 'Tidak ada seorang muslim pun yang mendoakan kebaikan bagi saudaranya (sesama muslim) yang berjauhan (tanpa pengetahuannya), melainkan malaikat akan mendoakannya pula: 'Dan bagimu kebaikan yang sama.' (Sahih Muslim No: 4912)

6.  Doa seseorang kepada sahabatnya ketika berjauhan tidak akan tertolak.

دُعَاءُ الأخِ لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الغَيبِ لايُرَدُّ

"Doa seseorang kepada saudaranya yang tidak ada disisinya, tidak akan tertolak" (HR Al-Bazzar: 500)

7.  Perbanyakkanlah doa bukan hanya untuk kita juga untuk orang lain dengan penuh  rasa raja’ (pengharapan) agar doa itu diterima dan rasa khauf  (takut) doa itu akan ditolak. Bagi orang yang bermusafir seperti duyufurahman, jangan lupa menyelitkan doa untuk kami juga saudara kita yang ditindas khususnya di Gaza.
 

No comments:

Post a Comment