Rabu, 19 Muharram 1444H: Rahmah Terhadap Orang Jahil
عن أنس بن مالك بَيْنَمَا نَحْنُ فِي
الْمَسْجِدِ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ
جَاءَ أَعْرَابِيٌّ فَقَامَ يَبُولُ فِي الْمَسْجِدِ فَقَالَ أَصْحَابُ
رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَهْ مَهْ قَالَ قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تُزْرِمُوهُ
دَعُوهُ فَتَرَكُوهُ حَتَّى بَالَ ثُمَّ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَعَاهُ فَقَالَ لَهُ إِنَّ هَذِهِ
الْمَسَاجِدَ لَا تَصْلُحُ لِشَيْءٍ مِنْ هَذَا الْبَوْلِ وَلَا الْقَذَرِ
إِنَّمَا هِيَ لِذِكْرِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَالصَّلَاةِ وَقِرَاءَةِ
الْقُرْآنِ أَوْ كَمَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ فَأَمَرَ رَجُلًا مِنْ الْقَوْمِ فَجَاءَ بِدَلْوٍ مِنْ
مَاءٍ فَشَنَّهُ عَلَيْهِ
Daripada Anas B. Malik RA. Beliau
berkata: “Ketika kami berada di masjid bersama Rasulullah SAW, tiba-tiba
datang seorang Arab Badwi lalu berdiri untuk kencing didalam masjid.
Para sahabat Rasulullah SAW ingin mengertaknya, tetapi Rasulullah SAW
bersabda, “Janganlah kamu memutuskannya, biarkan dia selesai kencing
terlebih dahulu.”
Maka mereka (para sahabat) membiarkan orang tersebut sehingga dia selesai kencing. Setelah itu, Rasulullah SAW memanggil dan menasihatinya, “Sesungguhnya masjid ini tidak boleh digunakan untuk kencing dan membuat kotor, masjid adalah tempat untuk zikir, solat, dan membaca al-Quran.” Atau sebagaimana sabda Nabi SAW yang sesuai. Setelah itu, Nabi SAW memerintahkan seorang sahabat untuk mengambil satu baldi air dan menyiram keatas kencingnya.”
(HR Muslim, 2/133, no. 429).
Status: Hadis Sahih
Pengajaran:
1.Masjid merupakan tempat suci yang perlu dijaga kebersihan dan kesuciannya.
2.Masjid adalah tempat untuk berzikir (mengingati Allah), melaksanakan solat, membaca al-Quran, dan majlis ilmu.
3.Rasulullah
SAW menunjukkan akhlak dan kebijaksanaan dalam menangani orang yang
jahil iaitu dengan cara lemah-lembut dan tidak berlaku kasar. Walaupun
kencing di masjid adalah suatu kesalahan dan termasuk perbuatan
mengotorkan masjid, tetapi Rasulullah SAW tidak segera memarahi
pelakunya atas beberapa kemaslahatan.
4.Sikap lemah-lembut dan
kesantunan lebih memberi kesan dalam penyampaian dakwah kerana ianya
boleh menarik dan mendekatkan sasaran kepada kebenaran. Sebaliknya
kekasaran akan menyebabkan sasaran menjauhkan diri.
5.Islam
mengajar kaedah menolak kemudaratan yang lebih besar dengan memilih yang
lebih ringan di antara keduanya. Jika orang yang sedang kencing
tersebut dicegah dengan tiba-tiba, mungkin ia akan mengakibatkan mudarat
yang lebih besar. Mungkin ia akan terkejut lalu lari ke tempat yang
lain dalam keadaan kencingnya bersepah-sepah. Akhirnya najis tersebut
akan tersebar ke serata masjid, mengenai pakaiannya, serta terpalit ke
tubuh-badannya pula.
6.Kebijaksanaan Rasulullah SAW, dengan
tidak diperlakukan orang jahil itu dengan kasar yang mungkin hanya akan
menjadikannya malu atau marah. Rasulullah berjaya menasihati dengan
lemah-lembut dan penuh hikmah kepada Badwi tersebut.
7.Kita
tidak boleh mencegah sesuatu kemungkaran dengan cara yang salah serta
terburu-buru. Juga tidak boleh mencegah sesuatu keburukan dengan cara
yang buruk juga.
8.Kita hendaklah meneliti di antara maslahah
(kebaikan) dan mafsadahnya (keburukan) dengan pertimbangan yang tepat.
Kita tidak boleh mengingkari sesuatu kemungkaran dengan suatu
kemungkaran yang lain. Kita juga tidak boleh mengingkari kemungkaran
sehingga menyebabkan berlaku kemungkaran yang lebih besar lagi.
No comments:
Post a Comment