Khamis, 22 Zulhijjah 1446H | Doa Selepas Azan
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ قَالَ حِينَ يَسْمَعُ النِّدَاءَ: اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ، وَالصَّلاَةِ الْقَائِمَةِ، آتِ مُحَمَّدًا الْوَسِيلَةَ وَالْفَضِيلَةَ، وَابْعَثْهُ مَقَامًا مَحْمُودًا الَّذِي وَعَدْتَهُ، حَلَّتْ لَهُ شَفَاعَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Daripada Jabir ibn Abdillah: Bahawa Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa yang berdoa setelah mendengar Azan:
)اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ، وَالصَّلاَةِ الْقَائِمَةِ، آتِ مُحَمَّدًا الْوَسِيلَةَ وَالْفَضِيلَةَ، وَابْعَثْهُ مَقَامًا مَحْمُودًا الَّذِي وَعَدْتَهُ(
'Ya Allah, Tuhan yang memiliki seruan yang sempurna ini dan solat yang akan didirikan, kurniakanlah kepada Muhammad al-wasilah (kedudukan tertinggi di syurga) dan kelebihan, dan bangkitkanlah dia ke tempat yang terpuji yang telah Engkau janjikan', maka dia akan mendapat syafaatku pada hari kiamat. (HR Bukhari No: 614) Status Hadis Sahih
Pengajaran:
1. Imam al-Nawawi dalam Syarh Sahih Muslim menyatakan bahawa doa ini adalah sunat muakkad (sangat digalakkan) selepas mendengar azan. Bukan sekadar lafaz, tetapi mengandungi makna besar dalam mengiktiraf kedudukan Rasulullah SAW dan keinginan untuk mendapatkan syafaatnya.
2. Membaca doa ini menunjukkan cinta dan pengiktirafan terhadap kedudukan Nabi Muhammad SAW.
3. Mendapat syafaat Nabi SAW pada hari kiamat adalah kelebihan yang sangat besar, kerana pada hari itu semua manusia dalam keadaan penuh ketakutan dan harapan.
4. Imam al-Qurtubi menyebut bahawa syafaat ini adalah untuk orang yang benar-benar menghayati doa ini dengan keimanan dan keikhlasan, bukan sekadar melafazkannya secara rutin.
5. Doa selepas azan ini sangat ringkas tetapi mengandungi nilai keimanan yang tinggi. Bukan sahaja menguatkan hubungan kita dengan Allah dan Rasul-Nya, malah juga menjadi sebab mendapat pertolongan (syafaat) pada hari akhirat kelak.
Al-Asr! Demi Masa !...........
"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran".(Surah Al-Asr,Ayat 1-3)
Thursday, June 19, 2025
Wednesday, June 18, 2025
Menjawab Azan Diganjari Syurga
Rabu, 21 Zulhijjah 1446H | Menjawab Azan Diganjari Syurga
عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِذَا قَالَ المُؤَذِّنُ: اللَّهُ أَكْبَرُ، فَقَالَ أَحَدُكُمْ: اللَّهُ أَكْبَرُ، ثُمَّ قَالَ: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللَّهُ، قَالَ: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللَّهُ، ثُمَّ قَالَ: أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، قَالَ: أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، ثُمَّ قَالَ: حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ، قَالَ: لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، ثُمَّ قَالَ: حَيَّ عَلَى الفَلاحِ، قَالَ: لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، ثُمَّ قَالَ: اللَّهُ أَكْبَرُ، قَالَ: اللَّهُ أَكْبَرُ، ثُمَّ قَالَ: لَا إِلٰهَ إِلَّا اللَّهُ، قَالَ: لَا إِلٰهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ قَلْبِهِ دَخَلَ الْجَنَّةَ
Daripada Umar bin al-Khattab RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: Apabila muazin mengucapkan: 'Allahu Akbar, Allahu Akbar', lalu salah seorang daripada kamu mengucapkan: 'Allahu Akbar, Allahu Akbar', kemudian muazin mengucapkan: 'Ashhadu an la ilaha illallah', maka dia juga mengucapkan: 'Ashhadu an la ilaha illallah', dan seterusnya sehingga apabila muazin berkata: 'Hayya ‘ala al-solah' dan 'Hayya ‘ala al-falah', maka dia menjawab: 'La hawla wa la quwwata illa billah', dan seterusnya hingga akhir azan, lalu dia mengucapkannya dari hatinya (dengan penuh keyakinan), nescaya dia akan masuk syurga. (HR Muslim No: 385) Status: Hadis Sahih.
Pengajaran:
1. Imam al-Nawawi menyatakan bahawa menjawab laungan azan adalah sunat muakkad (sunat yang sangat dituntut), dan hadis ini menunjukkan keutamaan serta ganjaran besar bagi mereka yang melakukannya dengan hati yang khusyuk dan penuh keimanan.
2. Menjawab azan adalah tanda respon positif seorang hamba terhadap seruan kepada ibadah, dan ia menjadi salah satu bentuk zikrullah.
3. Jawapan yang sesuai bagi lafaz “حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ” dan “حَيَّ عَلَى الفَلاحِ” Tidak disuruh ulangi lafaz itu, tetapi mengucapkan: “لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ”, sebagai pengakuan kelemahan diri dan bahawa segala kekuatan hanya daripada Allah. Lafaz ini menggambarkan ketundukan kepada Allah dan pengakuan bahawa hanya Allah boleh membantu kita menunaikan solat dan mencapai kejayaan.
4. Amalan menjawab lafaz azan menjadi tanda keimanan yang benar, dan dengan rahmat Allah, dijanjikan syurga bagi orang yang menjawab azan dengan hati yang hidup dan tunduk kepada seruan-Nya.
5. Ibn Hajar al-‘Asqalani dalam Fath al-Bari mengulas bahawa balasan masuk syurga dalam hadis ini adalah untuk orang yang menjawab azan dengan penuh keimanan dan dari hati, ini bukan sekadar lisan, tetapi disertai keyakinan dan penghayatan.
6. Hadis ini mengingatkan kita bahawa dalam kehidupan seharian, peluang ke arah syurga terbuka luas, termasuk melalui respon terhadap lafaz seruan azan. Bukan hanya tentang mendengar, tetapi juga menghayati dan menyambutnya dengan hati yang tunduk dan cinta kepada Allah dan Rasul-Nya.
عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِذَا قَالَ المُؤَذِّنُ: اللَّهُ أَكْبَرُ، فَقَالَ أَحَدُكُمْ: اللَّهُ أَكْبَرُ، ثُمَّ قَالَ: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللَّهُ، قَالَ: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللَّهُ، ثُمَّ قَالَ: أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، قَالَ: أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، ثُمَّ قَالَ: حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ، قَالَ: لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، ثُمَّ قَالَ: حَيَّ عَلَى الفَلاحِ، قَالَ: لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، ثُمَّ قَالَ: اللَّهُ أَكْبَرُ، قَالَ: اللَّهُ أَكْبَرُ، ثُمَّ قَالَ: لَا إِلٰهَ إِلَّا اللَّهُ، قَالَ: لَا إِلٰهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ قَلْبِهِ دَخَلَ الْجَنَّةَ
Daripada Umar bin al-Khattab RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: Apabila muazin mengucapkan: 'Allahu Akbar, Allahu Akbar', lalu salah seorang daripada kamu mengucapkan: 'Allahu Akbar, Allahu Akbar', kemudian muazin mengucapkan: 'Ashhadu an la ilaha illallah', maka dia juga mengucapkan: 'Ashhadu an la ilaha illallah', dan seterusnya sehingga apabila muazin berkata: 'Hayya ‘ala al-solah' dan 'Hayya ‘ala al-falah', maka dia menjawab: 'La hawla wa la quwwata illa billah', dan seterusnya hingga akhir azan, lalu dia mengucapkannya dari hatinya (dengan penuh keyakinan), nescaya dia akan masuk syurga. (HR Muslim No: 385) Status: Hadis Sahih.
Pengajaran:
1. Imam al-Nawawi menyatakan bahawa menjawab laungan azan adalah sunat muakkad (sunat yang sangat dituntut), dan hadis ini menunjukkan keutamaan serta ganjaran besar bagi mereka yang melakukannya dengan hati yang khusyuk dan penuh keimanan.
2. Menjawab azan adalah tanda respon positif seorang hamba terhadap seruan kepada ibadah, dan ia menjadi salah satu bentuk zikrullah.
3. Jawapan yang sesuai bagi lafaz “حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ” dan “حَيَّ عَلَى الفَلاحِ” Tidak disuruh ulangi lafaz itu, tetapi mengucapkan: “لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ”, sebagai pengakuan kelemahan diri dan bahawa segala kekuatan hanya daripada Allah. Lafaz ini menggambarkan ketundukan kepada Allah dan pengakuan bahawa hanya Allah boleh membantu kita menunaikan solat dan mencapai kejayaan.
4. Amalan menjawab lafaz azan menjadi tanda keimanan yang benar, dan dengan rahmat Allah, dijanjikan syurga bagi orang yang menjawab azan dengan hati yang hidup dan tunduk kepada seruan-Nya.
5. Ibn Hajar al-‘Asqalani dalam Fath al-Bari mengulas bahawa balasan masuk syurga dalam hadis ini adalah untuk orang yang menjawab azan dengan penuh keimanan dan dari hati, ini bukan sekadar lisan, tetapi disertai keyakinan dan penghayatan.
6. Hadis ini mengingatkan kita bahawa dalam kehidupan seharian, peluang ke arah syurga terbuka luas, termasuk melalui respon terhadap lafaz seruan azan. Bukan hanya tentang mendengar, tetapi juga menghayati dan menyambutnya dengan hati yang tunduk dan cinta kepada Allah dan Rasul-Nya.
Tuesday, June 17, 2025
Sempurna Wuduk Dengan Zikir dan Solat Sunat
Selasa, 20 Zulhijjah 1446H | Sempurna Wuduk Dengan Zikir dan Solat Sunat
عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ رضي الله عنه قَالَ: كَانَتْ عَلَيْنَا رِعَايَةُ الْإِبِلِ فَجَاءَتْ نَوْبَتِي فَرَوَّحْتُهَا بِعَشِيٍّ فَأَدْرَكْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَائِمًا يُحَدِّثُ النَّاسَ فَأَدْرَكْتُ مِنْ قَوْلِهِ: مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَتَوَضَّأُ فَيُحْسِنُ وُضُوءَهُ، ثُمَّ يَقُومُ فَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ، مُقْبِلٌ عَلَيْهِمَا بِقَلْبِهِ وَوَجْهِهِ، إِلَّا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» قَالَ فَقُلْتُ: مَا أَجْوَدَ هَذِهِ، فَإِذَا قَائِلٌ بَيْنَ يَدَيَّ يَقُولُ: الَّتِي قَبْلَهَا أَجْوَدُ، فَنَظَرْتُ فَإِذَا عُمَرُ قَالَ: إِنِّي قَدْ رَأَيْتُكَ جِئْتَ آنِفًا، قَالَ: «مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ يَتَوَضَّأُ فَيُبْلِغُ - أَوْ فَيُسْبِغُ - الْوَضُوءَ ثُمَّ يَقُولُ: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُ اللهِ وَرَسُولُهُ إِلَّا فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ الثَّمَانِيَةُ يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ.
Daripada ‘Uqbah bin ‘Amir RA beliau berkata: Kami dahulu bertugas menjaga unta, dan apabila tiba giliran aku, aku membawa pulang unta-unta itu pada waktu petang. Maka aku dapati Rasulullah SAW sedang berdiri menyampaikan ucapan kepada orang ramai. Aku sempat mendengar baginda bersabda: ‘Tiada seorang Muslim pun yang berwuduk lalu menyempurnakan wuduknya, kemudian dia berdiri menunaikan dua rakaat solat dengan menghadirkan hati dan wajahnya (khusyuk), melainkan wajiblah baginya syurga.’ Aku berkata: ‘Alangkah hebatnya hadis ini!’ Lalu seseorang di hadapanku berkata: ‘Yang sebelumnya lebih hebat lagi.’ Maka aku menoleh, dan ternyata dia ialah Umar (bin al-Khattab), lalu beliau berkata: ‘Aku melihat engkau baru datang sebentar tadi. Rasulullah ﷺ bersabda: Tiada seorang pun antara kamu yang berwuduk lalu menyempurnakannya, kemudian membaca:
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُ اللهِ وَرَسُولُهُ
(Aku bersaksi bahwa tidak ada tuhan yang berhak disembah selain Allah dan sesungguhnya Muhammad adalah hamba Allah dan rasul-Nya)' melainkan akan dibukakan untuknya pintu-pintu syurga yang lapan, dia boleh masuk dari mana-mana pintu yang dia kehendaki.’” (HR Muslim No: 234) Status: Hadis Sahih
Pengajaran:
1. Wuduk yang sempurna adalah jalan ke syurga. Menjaga wuduk dengan betul bukan hanya membersihkan anggota zahir, tapi ia adalah penyucian diri dan hati.
2. Solat sunat selepas wuduk sangat tinggi nilainya. Dua rakaat ini bukan sekadar ibadah sunat, tapi amat bernilai untuk menjadi antara asbab masuk syurga, jika dilakukan dengan hati yang khusyuk dan ikhlas.
3. Zikir selepas wuduk membuka semua pintu syurga. Ucapan:
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُ اللهِ وَرَسُولُهُ
‘Ashhadu alla ilaha illallah wa anna Muhammadan ‘abduhu wa rasuluh’ adalah pengakuan keimanan, dan jika diucapkan selepas wuduk, membuka semua 8 pintu syurga.
4. Imam al-Suyuti menyebut bahawa zikir selepas wuduk seperti syahadah bukan hanya tasdiq (pengakuan), tapi juga penegasan tauhid dan kesetiaan kepada Nabi Muhammad SAW sebab itu, ganjarannya ialah pintu-pintu syurga terbuka luas.
5. Hadis ini menjelaskan bahawa ibadah yang mudah dan rutin seperti wuduk dan solat sunat dua rakaat, jika dilakukan dengan sempurna, penuh perhatian dan niat yang ikhlas, boleh menjadi kunci masuk ke syurga. Begitu juga ucapan syahadah selepas wuduk yang menjadi pembuka pintu-pintu syurga. Bahkan juga mengajar kita supaya menghargai setiap detik ibadah, walaupun kecil, kerana ia mampu mengubah akhirat seseorang.
عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ رضي الله عنه قَالَ: كَانَتْ عَلَيْنَا رِعَايَةُ الْإِبِلِ فَجَاءَتْ نَوْبَتِي فَرَوَّحْتُهَا بِعَشِيٍّ فَأَدْرَكْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَائِمًا يُحَدِّثُ النَّاسَ فَأَدْرَكْتُ مِنْ قَوْلِهِ: مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَتَوَضَّأُ فَيُحْسِنُ وُضُوءَهُ، ثُمَّ يَقُومُ فَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ، مُقْبِلٌ عَلَيْهِمَا بِقَلْبِهِ وَوَجْهِهِ، إِلَّا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» قَالَ فَقُلْتُ: مَا أَجْوَدَ هَذِهِ، فَإِذَا قَائِلٌ بَيْنَ يَدَيَّ يَقُولُ: الَّتِي قَبْلَهَا أَجْوَدُ، فَنَظَرْتُ فَإِذَا عُمَرُ قَالَ: إِنِّي قَدْ رَأَيْتُكَ جِئْتَ آنِفًا، قَالَ: «مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ يَتَوَضَّأُ فَيُبْلِغُ - أَوْ فَيُسْبِغُ - الْوَضُوءَ ثُمَّ يَقُولُ: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُ اللهِ وَرَسُولُهُ إِلَّا فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ الثَّمَانِيَةُ يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ.
Daripada ‘Uqbah bin ‘Amir RA beliau berkata: Kami dahulu bertugas menjaga unta, dan apabila tiba giliran aku, aku membawa pulang unta-unta itu pada waktu petang. Maka aku dapati Rasulullah SAW sedang berdiri menyampaikan ucapan kepada orang ramai. Aku sempat mendengar baginda bersabda: ‘Tiada seorang Muslim pun yang berwuduk lalu menyempurnakan wuduknya, kemudian dia berdiri menunaikan dua rakaat solat dengan menghadirkan hati dan wajahnya (khusyuk), melainkan wajiblah baginya syurga.’ Aku berkata: ‘Alangkah hebatnya hadis ini!’ Lalu seseorang di hadapanku berkata: ‘Yang sebelumnya lebih hebat lagi.’ Maka aku menoleh, dan ternyata dia ialah Umar (bin al-Khattab), lalu beliau berkata: ‘Aku melihat engkau baru datang sebentar tadi. Rasulullah ﷺ bersabda: Tiada seorang pun antara kamu yang berwuduk lalu menyempurnakannya, kemudian membaca:
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُ اللهِ وَرَسُولُهُ
(Aku bersaksi bahwa tidak ada tuhan yang berhak disembah selain Allah dan sesungguhnya Muhammad adalah hamba Allah dan rasul-Nya)' melainkan akan dibukakan untuknya pintu-pintu syurga yang lapan, dia boleh masuk dari mana-mana pintu yang dia kehendaki.’” (HR Muslim No: 234) Status: Hadis Sahih
Pengajaran:
1. Wuduk yang sempurna adalah jalan ke syurga. Menjaga wuduk dengan betul bukan hanya membersihkan anggota zahir, tapi ia adalah penyucian diri dan hati.
2. Solat sunat selepas wuduk sangat tinggi nilainya. Dua rakaat ini bukan sekadar ibadah sunat, tapi amat bernilai untuk menjadi antara asbab masuk syurga, jika dilakukan dengan hati yang khusyuk dan ikhlas.
3. Zikir selepas wuduk membuka semua pintu syurga. Ucapan:
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُ اللهِ وَرَسُولُهُ
‘Ashhadu alla ilaha illallah wa anna Muhammadan ‘abduhu wa rasuluh’ adalah pengakuan keimanan, dan jika diucapkan selepas wuduk, membuka semua 8 pintu syurga.
4. Imam al-Suyuti menyebut bahawa zikir selepas wuduk seperti syahadah bukan hanya tasdiq (pengakuan), tapi juga penegasan tauhid dan kesetiaan kepada Nabi Muhammad SAW sebab itu, ganjarannya ialah pintu-pintu syurga terbuka luas.
5. Hadis ini menjelaskan bahawa ibadah yang mudah dan rutin seperti wuduk dan solat sunat dua rakaat, jika dilakukan dengan sempurna, penuh perhatian dan niat yang ikhlas, boleh menjadi kunci masuk ke syurga. Begitu juga ucapan syahadah selepas wuduk yang menjadi pembuka pintu-pintu syurga. Bahkan juga mengajar kita supaya menghargai setiap detik ibadah, walaupun kecil, kerana ia mampu mengubah akhirat seseorang.
Monday, June 16, 2025
Zikir Selepas Wuduk
Isnin, 19 Zulhijjah 1446H | Zikir Selepas Wuduk
عَنْ عُمَرَ بنِ الخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَن النَّبِي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَا مِنْكُم مِنْ أَحَدٍ يَتَوَضَّأُ فَيُبْلِغُ- أَو يُسْبِغُ- الوُضُوءَ، ثُمَّ يَقُولُ: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدَهُ وَرَسُولُهُ، إِلَّا فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الجنَّةِ الثَّمَانِيةُ، يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ
Daripada Umar bin al-Khattab RA, bahawa dari Nabi SAW bersabda: "Tidaklah seseorang di antara kamu berwuduk, lalu dia menyempurnakan wuduknya kemudian mengucapkan:
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدَهُ وَرَسُولُهُ
(Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya), melainkan akan dibukakan baginya lapan pintu syurga, dan dia boleh masuk dari mana-mana pintu yang dia kehendaki." (HR Muslim No: 234) Status Hadis Sahih.
Pengajaran:
1. Wuduk adalah ibadah yang agung, bukan sekadar persediaan fizikal, tetapi juga rohani.
2. Menyempurnakan wuduk melibatkan kesempurnaan membasuh semua anggota wajib. Dilakukan dengan tertib dan penuh adab, tidak sambil lewa dan dengan niat yang ikhlas, serta dilakukan mengikut sunnah Nabi SAW.
3. Zikir selepas wuduk sangat besar fadilatnya, jangan ditinggalkan walaupun amalan itu kelihatan ringan.
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدَهُ وَرَسُولُهُ
Maksudnya: Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya.
4. Kesempurnaan wuduk inilah yang menjadi sebab kepada ganjaran besar yakni dibukakan semua pintu syurga.
5. Hadis ini mengajar kita bahawa "Setiap kali kita berwuduk dengan sempurna dan mengucapkan dua kalimah syahadah selepasnya, kita sedang mengetuk pintu syurga dan Allah akan membukakannya semua. Amalan ini ringan dan mudah dilakukan selepas setiap wuduk. Maka, jangan sia-siakan peluang keemasan ini dalam rutin harian kita.
عَنْ عُمَرَ بنِ الخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَن النَّبِي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَا مِنْكُم مِنْ أَحَدٍ يَتَوَضَّأُ فَيُبْلِغُ- أَو يُسْبِغُ- الوُضُوءَ، ثُمَّ يَقُولُ: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدَهُ وَرَسُولُهُ، إِلَّا فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الجنَّةِ الثَّمَانِيةُ، يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ
Daripada Umar bin al-Khattab RA, bahawa dari Nabi SAW bersabda: "Tidaklah seseorang di antara kamu berwuduk, lalu dia menyempurnakan wuduknya kemudian mengucapkan:
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدَهُ وَرَسُولُهُ
(Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya), melainkan akan dibukakan baginya lapan pintu syurga, dan dia boleh masuk dari mana-mana pintu yang dia kehendaki." (HR Muslim No: 234) Status Hadis Sahih.
Pengajaran:
1. Wuduk adalah ibadah yang agung, bukan sekadar persediaan fizikal, tetapi juga rohani.
2. Menyempurnakan wuduk melibatkan kesempurnaan membasuh semua anggota wajib. Dilakukan dengan tertib dan penuh adab, tidak sambil lewa dan dengan niat yang ikhlas, serta dilakukan mengikut sunnah Nabi SAW.
3. Zikir selepas wuduk sangat besar fadilatnya, jangan ditinggalkan walaupun amalan itu kelihatan ringan.
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدَهُ وَرَسُولُهُ
Maksudnya: Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya.
4. Kesempurnaan wuduk inilah yang menjadi sebab kepada ganjaran besar yakni dibukakan semua pintu syurga.
5. Hadis ini mengajar kita bahawa "Setiap kali kita berwuduk dengan sempurna dan mengucapkan dua kalimah syahadah selepasnya, kita sedang mengetuk pintu syurga dan Allah akan membukakannya semua. Amalan ini ringan dan mudah dilakukan selepas setiap wuduk. Maka, jangan sia-siakan peluang keemasan ini dalam rutin harian kita.
Sunday, June 15, 2025
Zikir Masuk Tandas Lindungi Daripada Jin
Ahad, 18 Zulhijjah 1446H | Zikir Masuk Tandas Lindungi Daripada Jin
عَنْ عَلِيٍّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: سَتْرُ مَا بَيْنَ أَعْيُنِ الْجِنِّ وَعَوْرَاتِ بَنِي آدَمَ إِذَا دَخَلَ أَحَدُهُمْ الْخَلَاءَ أَنْ يَقُولَ: بِسْمِ اللَّهِ
Daripada Ali bin Abi Talib, Rasulullah SAW bersabda: Penutup (pelindung) antara pandangan mata jin dan aurat anak-anak Adam ketika salah seorang daripada mereka masuk ke dalam tandas ialah dengan dia mengucapkan: ‘Bismillah’. (HR Tirmizi No: 606) Status: Hadis Hasan
Pengajaran:
1. Jin mampu melihat manusia dalam keadaan tidak menutup aurat, terutamanya ketika buang air, jika tidak dilindungi dengan zikir dan doa. Ucapan “Bismillah” sebelum masuk ke tandas menjadi penghalang (penutup) antara aurat manusia dan pandangan jin.
2. Ucapan “Bismillah” adalah ringkas tetapi besar kesannya, termasuk sebagai pelindung aurat, menjauhkan gangguan jin dan mengingatkan bahawa kita berada dalam tempat yang tidak suci, maka perlulah adab.
3. Islam menjaga maruah manusia dalam semua keadaan. Bahkan ketika di tempat yang tidak bersih, Islam tetap memandu akhlak dan adab, termasuk menjaga aurat daripada jin.
4. Ucapan “Bismillah” bukan hanya sunat ketika ingin makan atau membaca al-Quran, tetapi juga dalam menjaga diri daripada gangguan makhluk halus dalam situasi tertentu.
5. Dalam hadis riwayat Anas bin Malik RA, Apabila kamu memasuki tandas maka ucapkanlah:
"بِسْمِ اللهِ، اللَّهُمَّ إني أَعُوذُ بِكَ مِنَ الخُبُثِ وَالخَبَائِثِ"
Maksudnya: Dengan Nama Allah, Ya Allah, aku berlindung dengan-Mu daripada jin jantan dan betina.
عَنْ عَلِيٍّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: سَتْرُ مَا بَيْنَ أَعْيُنِ الْجِنِّ وَعَوْرَاتِ بَنِي آدَمَ إِذَا دَخَلَ أَحَدُهُمْ الْخَلَاءَ أَنْ يَقُولَ: بِسْمِ اللَّهِ
Daripada Ali bin Abi Talib, Rasulullah SAW bersabda: Penutup (pelindung) antara pandangan mata jin dan aurat anak-anak Adam ketika salah seorang daripada mereka masuk ke dalam tandas ialah dengan dia mengucapkan: ‘Bismillah’. (HR Tirmizi No: 606) Status: Hadis Hasan
Pengajaran:
1. Jin mampu melihat manusia dalam keadaan tidak menutup aurat, terutamanya ketika buang air, jika tidak dilindungi dengan zikir dan doa. Ucapan “Bismillah” sebelum masuk ke tandas menjadi penghalang (penutup) antara aurat manusia dan pandangan jin.
2. Ucapan “Bismillah” adalah ringkas tetapi besar kesannya, termasuk sebagai pelindung aurat, menjauhkan gangguan jin dan mengingatkan bahawa kita berada dalam tempat yang tidak suci, maka perlulah adab.
3. Islam menjaga maruah manusia dalam semua keadaan. Bahkan ketika di tempat yang tidak bersih, Islam tetap memandu akhlak dan adab, termasuk menjaga aurat daripada jin.
4. Ucapan “Bismillah” bukan hanya sunat ketika ingin makan atau membaca al-Quran, tetapi juga dalam menjaga diri daripada gangguan makhluk halus dalam situasi tertentu.
5. Dalam hadis riwayat Anas bin Malik RA, Apabila kamu memasuki tandas maka ucapkanlah:
"بِسْمِ اللهِ، اللَّهُمَّ إني أَعُوذُ بِكَ مِنَ الخُبُثِ وَالخَبَائِثِ"
Maksudnya: Dengan Nama Allah, Ya Allah, aku berlindung dengan-Mu daripada jin jantan dan betina.
Saturday, June 14, 2025
Doa Masuk Tandas
Sabtu, 17 Zulhijjah 1446H | Doa Masuk Tandas
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ الْخَلَاءَ، قَالَ: اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْخُبْثِ وَالْخَبَائِثِ
Daripada Anas bin Malik RA: Adalah Rasulullah SAW apabila masuk ke tempat buang air, Baginda membaca: 'اللَّهُمَّ إني أعوذُ بك مِنَ الخُبُثِ والخبائِثِ' (Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada jin jantan dan jin betina). (HR Bukhari No 142) Status: Hadis Sahih
Pengajaran:
1. Islam mengajar untuk tidak memandang ringan tempat seperti tandas kerana ia tempat yang boleh menjadi tempat tinggal Jin dan Syaitan. Kita diajar agar berdoa memohon perlindungan.
2. Doa dibaca sebelum melangkah masuk ke dalam toilet bertujuan untuk memohon perlindungan Allah daripada gangguan jin dan syaitan yang sering berada di tempat-tempat kotor.
'اللَّهُمَّ إني أعوذُ بك مِنَ الخُبُثِ والخبائِثِ'
Maksudnya: Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada jin jantan dan jin betina.
3. Doa ini menunjukkan bahawa tempat buang air adalah tempat yang kotor dan menjadi tempat tinggal jin, maka disyariatkan berlindung kepada Allah ketika memasukinya.
4. Menurut Imam al-Nawawi dalam al-Adzkar, doa ini adalah sunnah yang sangat dituntut untuk dibaca sebelum masuk ke dalam tandas, bukan ketika sudah berada di dalamnya.
5. Antara adab yang dituntut dalam Islam ketika masuk ke tandas:
I. Masuk dengan kaki kiri.
II. Membaca doa ini sebelum masuk.
III. Tidak bercakap dalam tandas.
IV. Keluar dengan kaki kanan, dan membaca doa keluar tandas.
6. Setiap kali kita membaca doa ini dan mengamalkan adab masuk tandas, kita sebenarnya menghidupkan sunnah Nabi SAW yang bererti mendapat pahala, perlindungan dan keberkatan.
7. Doa ini boleh mengelakkan gangguan jin dan syaitan, yang sering berada di tempat yang kotor seperti tandas, melindungi aurat dan maruah diri daripada dilihat oleh makhluk ghaib serta mendapat keberkatan dan rahmat Allah dengan mengingati-Nya dalam setiap urusan harian.
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ الْخَلَاءَ، قَالَ: اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْخُبْثِ وَالْخَبَائِثِ
Daripada Anas bin Malik RA: Adalah Rasulullah SAW apabila masuk ke tempat buang air, Baginda membaca: 'اللَّهُمَّ إني أعوذُ بك مِنَ الخُبُثِ والخبائِثِ' (Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada jin jantan dan jin betina). (HR Bukhari No 142) Status: Hadis Sahih
Pengajaran:
1. Islam mengajar untuk tidak memandang ringan tempat seperti tandas kerana ia tempat yang boleh menjadi tempat tinggal Jin dan Syaitan. Kita diajar agar berdoa memohon perlindungan.
2. Doa dibaca sebelum melangkah masuk ke dalam toilet bertujuan untuk memohon perlindungan Allah daripada gangguan jin dan syaitan yang sering berada di tempat-tempat kotor.
'اللَّهُمَّ إني أعوذُ بك مِنَ الخُبُثِ والخبائِثِ'
Maksudnya: Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada jin jantan dan jin betina.
3. Doa ini menunjukkan bahawa tempat buang air adalah tempat yang kotor dan menjadi tempat tinggal jin, maka disyariatkan berlindung kepada Allah ketika memasukinya.
4. Menurut Imam al-Nawawi dalam al-Adzkar, doa ini adalah sunnah yang sangat dituntut untuk dibaca sebelum masuk ke dalam tandas, bukan ketika sudah berada di dalamnya.
5. Antara adab yang dituntut dalam Islam ketika masuk ke tandas:
I. Masuk dengan kaki kiri.
II. Membaca doa ini sebelum masuk.
III. Tidak bercakap dalam tandas.
IV. Keluar dengan kaki kanan, dan membaca doa keluar tandas.
6. Setiap kali kita membaca doa ini dan mengamalkan adab masuk tandas, kita sebenarnya menghidupkan sunnah Nabi SAW yang bererti mendapat pahala, perlindungan dan keberkatan.
7. Doa ini boleh mengelakkan gangguan jin dan syaitan, yang sering berada di tempat yang kotor seperti tandas, melindungi aurat dan maruah diri daripada dilihat oleh makhluk ghaib serta mendapat keberkatan dan rahmat Allah dengan mengingati-Nya dalam setiap urusan harian.
Friday, June 13, 2025
Majlis Yang Tidak Berkat
Jumaat, 16 Zulhijjah 1446H | Majlis Yang Tidak Berkat
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا مِنْ قَوْمٍ يَقُومُونَ مِنْ مَجْلِسٍ لَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ تَعَالَى فِيهِ إِلَّا قَامُوا عَنْ مِثْلِ جِيفَةِ حِمَارٍ وَكَانَ لَهُمْ حَسْرَةً
Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda: Tidak ada suatu kaum yang bangkit dari suatu majlis yang mereka tidak mengingati Allah di dalamnya, melainkan mereka bangkit dari majlis seperti bangkit dari bangkai keldai, dan majlis akan itu menjadi penyesalan bagi mereka. (HR Abu Daud No 11/835) Status Hasan Sahih
Pengajaran:
1. Zikir mengingati Allah adalah jalan kepada kebahagiaan di akhirat dan keberkatan di dunia.
2. Majlis atau aktiviti yang tidak ada zikir didalamnya, tidak disebut nama Allah, tidak ada doa, tidak ada tazkirah atau peringatan dan tiada unsur mengingati akhirat akan menjadi majlis yang tidak bermakna, kosong dan sia-sia.
3. Majlis yang didalamnya terdapat zikir kepada Allah akan diberkati, membawa ketenangan dan pahala. Sebaliknya, majlis yang tidak mengingat Allah akan berakhir dengan kerugian.
4. Zikir bukan hanya sekadar menyebut nama Allah, tetapi ia juga sebagai pengingat agar kita sentiasa berada dalam rahmat-Nya. Dengan zikrullah, kita menjaga diri daripada membiarkan waktu berlalu sia-sia.
5. Majlis yang didalamnya terdapat zikir mengingati Allah akan memberi pengaruh yang positif terhadap akhlak. Zikir meningkatkan kerendahan hati dan ketakwaan, menjadikan pertemuan lebih bermakna.
6. Perumpamaan seperti bangkai keldai adalah sesuatu yang busuk dan hina. Rasulullah SAW menggambarkan majlis yang tiada zikir itu sebagai tidak bernilai di sisi Allah, malah menjijikkan dan boleh mengundang dosa.
7. Majlis yang baik adalah majlis yang disertai di dalamnya dengan zikir, doa, selawat atau peringatan agama walau sedikit. Tidak semestinya ia majlis ilmu formal, cukup ada tazkirah ringkas, doa pembuka atau penutup.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا مِنْ قَوْمٍ يَقُومُونَ مِنْ مَجْلِسٍ لَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ تَعَالَى فِيهِ إِلَّا قَامُوا عَنْ مِثْلِ جِيفَةِ حِمَارٍ وَكَانَ لَهُمْ حَسْرَةً
Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda: Tidak ada suatu kaum yang bangkit dari suatu majlis yang mereka tidak mengingati Allah di dalamnya, melainkan mereka bangkit dari majlis seperti bangkit dari bangkai keldai, dan majlis akan itu menjadi penyesalan bagi mereka. (HR Abu Daud No 11/835) Status Hasan Sahih
Pengajaran:
1. Zikir mengingati Allah adalah jalan kepada kebahagiaan di akhirat dan keberkatan di dunia.
2. Majlis atau aktiviti yang tidak ada zikir didalamnya, tidak disebut nama Allah, tidak ada doa, tidak ada tazkirah atau peringatan dan tiada unsur mengingati akhirat akan menjadi majlis yang tidak bermakna, kosong dan sia-sia.
3. Majlis yang didalamnya terdapat zikir kepada Allah akan diberkati, membawa ketenangan dan pahala. Sebaliknya, majlis yang tidak mengingat Allah akan berakhir dengan kerugian.
4. Zikir bukan hanya sekadar menyebut nama Allah, tetapi ia juga sebagai pengingat agar kita sentiasa berada dalam rahmat-Nya. Dengan zikrullah, kita menjaga diri daripada membiarkan waktu berlalu sia-sia.
5. Majlis yang didalamnya terdapat zikir mengingati Allah akan memberi pengaruh yang positif terhadap akhlak. Zikir meningkatkan kerendahan hati dan ketakwaan, menjadikan pertemuan lebih bermakna.
6. Perumpamaan seperti bangkai keldai adalah sesuatu yang busuk dan hina. Rasulullah SAW menggambarkan majlis yang tiada zikir itu sebagai tidak bernilai di sisi Allah, malah menjijikkan dan boleh mengundang dosa.
7. Majlis yang baik adalah majlis yang disertai di dalamnya dengan zikir, doa, selawat atau peringatan agama walau sedikit. Tidak semestinya ia majlis ilmu formal, cukup ada tazkirah ringkas, doa pembuka atau penutup.
Subscribe to:
Posts (Atom)