Wednesday, September 26, 2018

Salam Nabi Adam Kepada Malaikat

Rabu,16 Muharram 1440, Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi s.a.w., beliau bersabda: "Tuhan menjadikan Nabi Adam tingginya enam puluh hasta. 

Kemudian Tuhan berfirman: "Pergilah dan memberi salamlah kepada malaikat-malaikat itu, dan dengarkanlah mereka memberi hormat (salam) kepada engkau. Itulah kehormatan (salam) engkau dan keturunan engkau!"

Nabi Adam lalu mengucapkan "Assalamu'alaikum" , (selamatlah kiranya kamu).

Mereka itu lalu mengucapkan: "Assalamu'alaika warahmatullah" (kiranya engkau lebih beroleh keselamatan dan rahmat Tuhan). Mereka tambah "warahmatullah". 

Maka setiap orang yang masuk syurga serupa dengan Adam. Dan manusia itu sentiasa bertambah kedil sampai sekarang".

Hadis Sahih Bukhari Jilid 3. Hadis Nombor 1464.

Tuesday, September 25, 2018

Memjawab Salam Ketika Solat

Selasa, 15 Muharram 1440H: Dari Abdullah r.a.. katanya: "Kami memberi salam kepada Rasulullah saw. ketika beliau sedang solat, lalu beliau menjawab salam kami itu. 

Tetapi tatkala kami kembali dari Raja Najasyi, kami memberi salam pula kepada beliau ketika beliau sedang solat. Beliau tidak menjawab salam kami itu. 

Lalu kami tanyakan kepada beliau, "Dahulu kami memberi salam kepada anda ketika anda sedang solat, anda menjawab salam kami. Tetapi sekarang kenapa tidak?"

Jawab beliau, "Sesungguhnya dalam solat harus ada suatu kesibukan yang sungguh-sungguh (khusyu')."

Hadis Sahih Muslim Jilid 1. Hadis Nombor 0493.

Thursday, September 20, 2018

Puasa Asyura

Khamis, 10 Muharram 1440H: Dari Rubayyi' binH Mu'awwidz r.a., katanya: "Pada suatu pagi di hari Asyura, Nabi saw. mengirim utusan ke desa-desa orang Ansar (untuk menyampaikan suatu pemberitahuan): 

"Barangsiapa telah makan pagi, hendaklah ia meneruskan sisa harinya (tanpa puasa), dan siapa yang telah puasa sejak pagi hendaklah ia teruskan puasanya,"

Kata Rubayyi', "Sesudah itu, kami biasa puasa pada tiap-tiap hari Asyura. Kami suruh anak-anak kami puasa, dan kami sediakan untuk mereka main-mainan terbuat dari bulu. Apabila seorang di antara mereka menangis minta makan, kami berikan main-mainan itu kepadanya sampai waktu berbuka."

Hadis Sahih Bukhari & Muslim

Wednesday, September 19, 2018

Fadhilat Puasa Arafah & Asyura

Rabu, 9 Muharram 1440H: Dari Abu Qatadah Al Anshari r.a., katanya Rasulullah saw. ditanya orang tentang puasa hari Arafah (9 Zulhijjah).

Jawab beliau. "Semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu dan yang akan datang."

Kemudian beliau ditanya pula tentang puasa hari 'Asyura (10 Muharram).

Jawab beliau, "Semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu."

Hadis Sahih Muslim Jilid 2. Hadis Nombor 1131.

Tuesday, September 18, 2018

Puasa 9 & 10 Muharram

Selasa, 8 Muharram 1440H: Dari 'Abdullah bin 'Abbas r.a., dia menceritakan bahawa ketika Rasulullah saw. puasa pada hari 'Asyura (10 Muharram) dan memerintahkan kaum Muslimin supaya puasa, para sahabat berkata, "Hari ini adalah hari raya orang-orang Yahudi dan Nasrani." 

Lalu Rasulullah saw. bersabda: "Apabila masih menyaksikan tahun yang akan datang, insya Allah kita puasa pada tanggal sembilan Muharram." 

Kata 'Abdullah selanjutnya, "Ternyata tahun depan itu, beliau sudah wafat."

Hadis Sahih Muslim Jilid 2. Hadis Nombor 1103.

Thursday, September 13, 2018

Orang Yang Patut Jadi Imam

Khamis, 3 Muharam 1440H: Dari Abu Mas'ud Al Anshari r.a., katanya Rasulullah saw. bersabda: "Orang yang patut jadi imam (solat berjemaah) ialah yang paling pandai membaca Kitabullah.

Jika ternyata mereka sama pandai, maka yang paling alim tentang sunnah.

Jika ternyata mereka sama alim, maka yang paling dahulu hijrah.

Jika ternyata mereka bersamaan pula hijrah, maka yang paling dahulu masuk Islam.

Janganlah kamu menjadi imam dalam wilayah kekuasaan orang lain, dan jangan pula duduk di tempat yang disediakan khusus untuk kemuliaan seseorang, kecuali dengan izinnya."

Hadis Sahih Muslim Jilid 2. Hadis Nombor 0633.

Wednesday, September 12, 2018

Setiap Amal Bergantung Pada Niat

Rabu, 2 Muharam 1440H, Dari 'Umar bin Khaththab r.a., katanya Rasulullah saw. bersabda: "Sesungguhnya setiap amal tergantung kepada niat. 

Dan pahala bagi setiap orang yang beramal diberikan sesuai dengan apa yang diniatkannya.
Siapa yang hijrah dengan niat kerana hendak memperoleh keredhaan Allah dan RasulNya, maka pahalanya ada di sisi Allah dan RasulNya. 

Dan siapa yang hijrah dengan niat hendak memperoleh harta kekayaan (kebanggaan duniawi) atau dengan niat hendak mengahwini seorang perempuan yang dicintainya, maka pahala hijrahnya sesuai dengan niatnya pula.

Hadis Sahih Muslim & Bukhari

Thursday, September 6, 2018

Tiga Doa Rasulullah SAW Untuk Umatnya

Khamis, 25 Zulhijjah 1439H: Dari 'Amir bin Sa'ad, dari bapanya r.a. katanya, "Pada suatu hari Rasulullah saw. datang dari daerah perbukitan. Ketika beliau sampai di Masjid Bani Mu'awiyah beliau masuk ke masjid lalu solat dua rakaat. Kami pun solat pula bersama-sama dengan beliau. 

Beliau mendoa kepada Tuhan panjang sekali. Setelah mendoa beliau berpaling kepada kami lalu bersabda, "Aku memohon kepada Tuhan ku tiga perkara. Dia memperkenankan dua perkara dan menolak satu perkara.

Aku memohon kepada Tuhan ku supaya jangan membinasakan ummat ku dengan musim susah yang panjang, maka diperkenankan. 

Aku memohon supaya ummat ku jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang melanda ummat Nabi Nuh, atau seperti tentera dan Raja Fir'aun yang ditenggelamkan di lautan), permohonanku itu diperkenankan-Nya juga. 

Aku memohon supaya ummat ku jangan dibinasakan kerana pertentangan sesama mereka. Permohonan ini tidak diperkenankan."

Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 2464.

Wednesday, September 5, 2018

Doa Yang Sering Dibaca Oleh Nabi SAW

Rabu, 24 Zulhijjah 1439H: Dari 'Abdul 'Aziz r.a. iaitu Ibnu Shuhaib katanya: "Qatadah bertanya kepada Anas r.a., Doa apakah yang sering dibaca Nabi saw"?" 

Kata Anas, "Doa yang paling banyak dibaca Nabi saw. ialah: "Allahumma aatina fid dunya hasanah. wa fil aakhirati hasanah, Wa qinaa 'adzaban nar."

(Wahai Allah, berilah kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat, serta hindarkanlah kami dari seksa neraka)

Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 2312.

Tuesday, September 4, 2018

Ucapan Aamiin Bersama Imam

Selasa, 23 Zulhijjah 1439H: Dari Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Apabila imam mengaminkan, maka hendaklah kamu aamiinkan bersama, kerana siapa yang berbetulan aamiinnya dengan aamiin malaikat nescaya diampunkan baginya dosa yang terdahulu.”

Riwayat al-Bukhari (no: 747) dan Muslim (no: 410)

Monday, September 3, 2018

Membaca Aamiin Selepas Al Fatihah

Isnin, 22 Zulhijjah 1439H: Dari Abu hurairah, dia berkata: "Dulu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, jika selesai membaca surat Ummul Kitab (Al-Fatihah) mengeraskan suaranya dan membaca aamiin."
(Hadits dikeluarkan oleh Imam Ibnu Hibban, Al-Hakim, Al-Baihaqi, Ad-Daraquthni dan Ibnu Majah, oleh Al-Albani dalam Al-Silsilah Al-Shahihah dikatakan sebagai hadits yang berkualitas shahih)

"Bila Nabi selesai membaca Al-Fatihah (dalam sholat), beliau mengucapkan aamiin dengan suara keras dan panjang.”
 (Hadits shahih dikeluarkan oleh Al-Imam Al-Bukhari dan Abu Dawud)