Monday, August 24, 2009

5 Keistimewaan Bagi Yang Berpuasa

Isnin, 3 Ramadhan 1430H - Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullhan SAW bersabda : “ Umatku telah dikurniakan dengan lima perkara istimewa yang belum pernah pun diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka. Bau mulut daripada seorang Isalam yang sedang berpuasa adalah terlebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. Ikan-ikan dilautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa. Allah mempersiapkan dan menghiasi jannah yang khas setiap hari dan kemudian berfirman kepadanya: “ Masanya telah hampir tiba bilamana hamba-hambaKu yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan besar ( di dunia ) dan akan mendatangimu. Pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantai supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan. Pada malam terakhir bulan Ramadhan ( orang-orang Islam yang berpuasa ini ) akan diampunkan. Maka para sahabat Rasulullah SAW pun bertanya: “ Wahai Persuruh Allah adakah itu malam Lailatul Qadr?” Dijawab oleh Rasulullah SAW: “ Tidak tetapi selayakknya seorang yang beramal itu diberi balasan setelah menyempurnakan tugasnya.”

Pengajaran Hadis:

Rasulullah SAW telah menyebut di dalam hadisnya tentang lima perkara yang dianugerahhkan oleh Allah SWT yang belum pernah diberikan kepada umat yang ( berpuasa ) sebelum ini. Jikalau kita benar-benar dapat mengharagai kurnia yang besar daripada Allah ini, maka seduh tentulah kita akan cuba dengan ikhlas memperolehi kurniaan yang khas ini :
i. Mulut Orang Berpuasa Bau Haruman Kasturi – Ulama-ulama mentafsirkan bahawa yang dimaksudkan dengan terlebih harum disisi Allah daripada bau kasturi ialah bahawa pada hari akhirat Allah akan memberi ganjaran dengan haruman kepada bau mulut orang yang berpuasa dengan haruman yang terlebih semerbak dan segar daripada bau kasturi. Ada juga ulama mentafsirkan pada hari kiamat tatkala kita bangun daripada kubur, suatu bau harum akan terkeluar daripada mulut orang-orang yang berpuasa yang terlebih harum daripada bau kasturi. Tafsiran yang paling diterima ialah yang mengatakan bahawa bau mulut yang keluar daripada mulut itu di dunia ini terlebih harum di sisi Allah daripada kasturi. Puasa merupakan ibadah yang tersangat berharga di sisi Allah dan dengan sebab ini juga Allah berfirman “ Ganjaran bagi puasa Aku sendiri yang memberinya, kerana puasa itu adalah untukKu sendiri.” Hadis juga ada menyebut,: “Puasa adalah pintu bagi semua bentuk ‘ibadah’. Maksudnya ialah menerusi puasa hati akan bercahaya dan melaluinyalah keinginan untuk melakukan ibadat-ibadat yang lain akan terangsang.Ini hanya akan dapat dicapai jika puasa dilaksanakan dengan mematuhi syarat-syaratnya dan bukannya setakat berlapar dan dahaga sahaja.

ii. Ikan Di Laut Memohon Keampunan Untuk Orang Berpuasa – maksudnya ialah untuk menerangkan bahawa begitu banyak makhluk yang hidup berdoa “beristighfar” ( memohon keampunan ) untuknya. Allah SWT berfirmann : “ Sesungguhnya mereka yang beriman dan beramal soleh, Allah akan mencintai mereka ( di dunia ini )." Sebuah hadis menjelaskan lagi ; “ Apabila Allah mencintai seseorang, Dia berfirman kepada Jibril, “Aku mencintai orang itu, maka kamu juga hendaklah mencintainya: “Orang itu dicintai Allah, kesemua kamu dikehendaki mencintainya. “Dengan itu kesemua penghuni langit mulalah mencintainya. Maka, kecintaan terhadap orang tersebut akan tersebar ke bumi." Biasanya mereka yang hampir kepadanya sahaja yang seolah-olah nampak mencintainya, tetapi disini kecintaan tersebar ke semua arah, malahan sehingga bintang-binatang di hutan dan lautan pun turut mencintainya. Kesemua akan mendoa bagi pihaknya.

iii. Dihiasai Syurga Bagi Orang yang Berpuasa – Kurniaan ke tiga ke atas orang yang berpuasa ialah “jannah” yang dihiasi untuk mereka.

iv. Para Syaitan Durjana Dirantai – Syaitan-syaitan yang durjana dirantai akibatnya maksiat-maksiat berkurangan. Satu persoalan yang mungkin muncul bahawa apabila syaitan-syaitan telah dirantai mengapa masih ada maksiat-maksiat dilakukan. Jawapnya ialah maksiat itu bukannya semestinya daripada syaitan tetapi disebabkan setelah sebelas bulan mentaati kehendak dan cita-cita syaitan maka perlaku maksiat telah menjadi sebahagian daripada tabiat dan naluri mereka. Rasulullah SAW bersabda:"Apabila seorang melakukan maksiat satu dosa, suatu titik hitam melekat dihatinya apabila dia bertaubat, dengan ikhlas, titik hitam itu akan lenyap: jika tidak titik hitam itu tetap berada disitu. Apabila dia terus melakukan maksiat, titik hitam yang lain akan menjadi sehinggalah hati menjadi hitam seluruhnya. Maka apa sahaja perkara yang baik tidak akan menembusi ke dalam hatinya." Allah berfirman:”Sekali-kali tidak, bahkan di dalam hati-hati mereka terdapat kotoran ( maksiat ).” Dengan demkian hati-hati mereka penuh diliputi kekaratan,apabila terjadi begitu, hati-hati seumpamanya ini secara semulajadi condong kearah dosa-dosa.

v. Diampunkan Dosa Di akhir Ramadhan sebagai balasan kepada mereka yang berpuasa sehingga para sahabat memikirkan bahawa ini mestilah “Lalilatul Qadar” kerana meraka tahu rahmat yang bergitu besar dalam malam tersebut. Rasulullah SAW mengatakan TIDAK, ini merupakan anugerah besar kerana menjalani puasa sepanjang bulan Ramadhan.

Syaitan Dirantai, Pahala digandakan, Pintu Neraka ditutup rapat, Pintu Syurga dibuka seluas-luasnya, dosa-dosa akan diampunkan , doa diperkenaankan,jadi apakah alasan kita lagi pada bulan ini untuk tidak merebut peluang yang dijanjikan oleh Allah SWT.
"Hikmah & Fadhilat Ramadhan oleh M.Muhammad Zakariyya.

No comments: