Thursday, August 27, 2009

Doa Orang Berpuasa Tidak Akan Ditoak

Khamis, 6 Ramadhan 1430H - Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda : “Terdapat tiga jenis orang yang doa mereka tidak ditolak ; doa orang yang berpuasa sehinggalah dia berbuka puasa, imam atau penguasa yang adil, dan orang yang dizalimi yang kerana doanya itu Allah mengangkatkannya melepasi awan dan membuka untuknya pintu-pintu langit dan Allah berfirman : “Aku bersumpah demi kemuliaanKu sesungguhnya Aku pasti menolongmu walaupun pada suatu masa nanti ."

Rasulullah SAW juga bersabda: “ Sesungguhnya Allah itu Maha Pemalu lagi Maha Pemurah, Dia merasa malu sekiranya sesorang itu mengangkat dua tangannya kepadaNYa ( berdoa ) lalu Dia mengembalikannya kosong terhalang ( tidak dimakbulkan) “. ( Riwayat Ahmad, Abu Daud, At-Tarmizi, Ibu Majah, Ibnu Hibban, Al-Hakim)

Maaikat Penjaga Arsy diperintahkan meninggalkan segala sesuatu pada bulan Ramadhan hanya disuruh berkata “Amin”. Banyak hadis menyatakan doa orang-orang berpuasa dimakbulkan.

Kita mungkin merasa hairan, walaupun ada janji-janji ini, masih ada orang-orang yang secara nyata tidak memperolehi apa yang dimintanya. Mereka berdoa tetapi tidak memperolehinya; tetapi ini tidaklah bererti bahawa doa-doa tersebut telah ditolak. Kita hendaklah faham maksud doa yang diterima. Rasulullah SAW memberitahu kepada kita bahawa apabila seorang Islam berdoa sesuatu kepada Allah dengan syarat dia tidak berdoa untuk memutuskan siratulrahim terhadap saudara terdekatnya atau apa-apa saja yang mendatangkan dosa, maka pastilah dia menerima salah satu daripada tiga perkara : Dia akan mendapat terus apa yang dipintanya ( tunai ). Jika tidak Allah akan menggantikannya dengan cara mengelakkannya daripada bala bencana besar di dalam perjalanannya, ataupun Allah akan menyimpan ganjaran ini di akhirat.

Di dalam hadis yang lain dinyatakan bahawa pada Hari Akhirat, Allah akan memanggil hambaNYa sera bertanya kepadanya : “Wahai hambaku, Aku pernah menyuruhmu berdoa kepada KU?” Hamba Allah itu menjawab : “Ya, aku telah berdoa.” Kemudian Allah pun menjawab: “Tidak satupun doa-doa yang kamu pohonkan yang tidak di terima. Kamu berdoa agar bencana dijauhkan, maka telahKU lakukan di dunia. Kamu berdoa agar dukacita dihilangkan daripadamu tetapi tidak nampak kesan daripada doamu itu, Sesungguhnya Aku telah tetapkan kepadamu ganjaran-ganjaran demikian diakhirat."

Rasulullah SAW bersabda bahawa orang tersebut akan teringat semula tentang doanya dan akan ditunjukkan kepadanya bagaimana caranya doa-doa tersebut disempurnakan di dunia atau pun ia disempurnakan di akhirat. Apabila melihat ganjaran-ganjaran tersebut di akhirat, dia pun berharap agar tidak satu pun doanya dimakbulkan di dunia agar dapat diterima sepenuhnya di akhirat nanti.

Sesungguhnya doa adalah sangat penting dan mengabaikannya adalah suatu kerugian yang teramat besar. Walaupun pada zahirnya nampak doa tidak diterima namun janganlah berputus asa. Kita kena faham bahawa Allah memakbulkan doa kita dengan mengambilkira akan kebaikan dan muslihat diri kita. Jika Allah, mendapati pemberian itu bermanfaat dan baik, maka doa itu akan dimakbulkan, jika tidak Allah tidak akan memberikannya. Sebenarnya inilah kurniaan Allah kerana tidak selalu memberi apa yang kita inginkan. Biasanya kerapkali kita kurang memahami bahawa apa yang kita hajatkan tidak bermanfaat pada kita pada ketika itu.

Jangan mengutuk anak ketika marah. Berhati-hatilah dalam perkara ini terutama didalam bulan Ramadhan kerana ada masa-masa tertentu apabila berdoa, maka segera dimakbulkan oleh Allah SWT. Kadangkala disebabkan kejahilan kita, anak-anak dikutuk dan apabila kesan kutukan itu menimpa anak-anak tersebut, maka ibubapa pun mulalah kelam-kabut menangis dan berdukacita. Rasulullah SAW telah menerintahkan kita jangan sama sekali mengutuk diri kita, anak-anak kita, harta milik kita atau orang suruhan kita. Mungkin kutukan kita itu betul-betul terjadi kerana saat itu semua permintaan diterima terutama di dalam bulan Ramadhan yang dipenuhi dengan masa-masa yang teramat mustajab. Ibu Masud ra meriwayatkan bahawa pada setiap malam Ramadhan seorang penyeru daripada langit akan menyeru "Wahai pencari kebaikan, hampirlah: Wahai pencari maksiat berpalinglah daripada maksiat dan bukalah matamu.” Kemudiam malaikat itu menyeru: ”Adakah pencari keampunan, agar dia akan diampunkan dan adakah sesiapa yang menghendaki sesuatu hajatnya disempurnakan?”

Akhirnya, kita perlulah ingat bahawa terdapat beberapa syarat atau halangan untuk diterima sesuatu doa. Ketiadaan syarat-syarat ini, doa itu seringkali akan ditolak. Diantaranya ialah seperti yang dinyatakan dalam hadis-hadis berikut :

1.Makan, minum dan pakaian dari sumber yang haram. Sabda Nabi SAW : “Wahai manusia sesungguhnya Allah itu baik, Ia tidak menerima kecuali yang baik. Sesungguhnya Allah telah memerintah orang-orang beriman sebagaimana Ia telah memerintah dengannya Rasul-rasul sebagaimana firmanNya : Wahai Rasul-rasul makanlah dari yang baik-baik dan kerjakan amalan yang soleh,sesungguhnya Aku mengetahui apa yang kamu kerjakan ( Al-Mu`minun:51 ) dan firmanNya: Wahai orang-orang yang beriman makanlah dari yang baik-baik dari apa yang telah Kami rezekikan kepada kamu ( Al-Baqarah:72 ). Kemudian Nabi SAW menyebut mengenai seorang lelaki yang jauh permausafirannya, kusut masai rambutnya lagi berdebu mukanya menghulur ( mengangkat ) dua tangannya ke langit ( sambil berdoa ) : Wahai Tuhanku! Wahai Tuhanku! Sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan mulutnya disuap dengan yang haram, maka bagaimana akan dimustajabkan ( doanya ) yang sebegitu”. ( Ahmad, Muslim, At-Tirmizi, Ad-Darimi)

2.Gopoh / tergesa-gesa ( minta dimustajabkan doa) seterusnya meninggalkan berdoa. Sabda Nabi SAW : “Dimustajabkan doa salah seorang dari kamu selama ia tidak gopoh / tergesa-gesa, ia berkata: “Aku telah berdoa tetapi tidak pernah dimustajabkan doaku”. ( Al-Bukhari, Muslim)

3.Doa memohon dosa dan memutuskan silaturrahim. Sabda Nabi SAW: “ Mana-mana orang Islam yang berdoa dengan satu doa yang didalam doanya itu tiada perkara dosa dan memutuskan silaturrahim nescaya Allah akan memberikan dengan doanya itu salah satu dari tiga perkara : 1. Disergerakan baginya doa itu ( dimustajabkan) atau 2. Disimpan untuknya doa itu diakhirat atau 3. Dipalingkan darinya keburukan yang semisal ( sebanding ) dengan doanya. Lalu para sahabat berkata : “ Kalau begitu kami akan benyak berdoa. Sabda Nabi SAW : “Allah lebih banyak limpah kurniaNya.” ( Ahmad, Al-Hakim, Abu Ya`la, Al-Bazzar).

4.Meninggalkan amar ma`ruf dan nahi mungkar. Didalam hadis, Rasulullah SAW bersabda: “Demi jiwaku yang berada didalam TanganNYA, hendaklah kamu menyuruh kepada yang ma`ruf ( kebaikan ) dan mencegah yang mungkar atau ( sekiranya kamu tidak melakukan demikian ) telah hampir Allah akan menurunkan hukuman / siksaan ke atas kamu dariNya kemudian kamu berdoa kepadaNya maka tidak dimustajabkan bagi kamu. “( Ahmad, At-Tirmizi).

5.Berdoa kepada Allah hanya ketika susah sahaja dengan lupa kepadaNya ketika senang. Sabda Nabi SAW : “ Kenallah kamu akan Allah semasa senang nescaya Allah akan kenal kamu ketika kamu susah.” ( Ahmad, At-Thabarani, Al-Hakim, Ibnu Abi`Asim).

6.Suami yang mempunyai isteri yang buruk akhlak tetapi tidak menceraikannya, tidak mengadakan saksi ketika memberi hutang dan memberi/menyerahkan harta kepada orang yang belum sempurna akal. Rasulullah SAW bersabda : “ Tiga golongan manusia yang berdoa kepada Allah tetapi tidak dimustajab doa mereka : 1. Seorang lelaki ( suami) yang dibawah penguasaannya seorang perempuan ( isterinya ) yang buruk akhlak tetapi ia tidak menceraikanya. 2. Seorang yang baginya ada hak hartanya atas orang lain ( yakni ia membei hutang kepada orang ) tetapi ia tidak mengadakan saksi ke atas hutang itu. 3. Sesorang yang memberi / menyerahkan harta yang dibawah jagaanya kepada orang yang belum sempurna akalnya, lalu Nabi SAW membaca firman Allah dari Surah An-Nisa` ayat 5 yang bermaksud: Dan janganlah kamu berikan / serahkan kepada orang-orang yang belum sempurna akalnya akan harta ( mereka yang ada dalam jagaan ) kamu. “ ( Al-Hakim, At-Thahawi, Abu Nu`aim, Ad-Dailami ). Termasuk dalam maksud “orang-orang yang belum sempurna akal” ialah kanak-kanak, anak yatim, pemboros, dungu, gila dan seumpana mere yang tidak berkelayakan menguruskan harta mereka sendiri.

7.Berdoa dalam keadaan hati yang lalai lagi lupa kepada Allah. Sabda Nabi SAW : “ Berdoalah kepada Allah dalam keadaan kamu yakin doa kamu akan dimustajabkan. Dan ketahuilah sesungguhnya Allah tidak memustajabkan doa dari hati yang lalai lagi lupa ( kepada Allah ). “ At-Tirmizi, Al-Hakim, At-Thabarani.

8.Berdoa dengan meninggikan/ mengangkat suara ketika berdoa ( yakni jangan berdoa dengan cara suara yang kuat ) kerana perbuatan itu ditegah oleh Allah dan RasulNya SAW. Allah berfirman : “ Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan bersuara perlahan,sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas” (Surah Al a`raaf ayat 55 ). Allah memuji Nabi Zakaria yang berdoa kepadaNya dengan suara pelahan melalui firmanNYa : "(ingatkanlah peristiwa ) takala Zakaria berdoa kepada TuhanNya dengan suara yang perlahan.” ( Surah Maryam : ayat 3 ).

Rasulullah SAW bersabda: “ Wahai manusia! Kasihanilah diri kamu kerana sesungguhnya kamu tidak menyeru Tuhan yang pekak dan ghaib ( yang tidak wujud ), sesungguhnya Tuhan yang kamu seru itu Maha Mendengar, dekat ( dengan ilmuNya ) dan Ia bersama dengan kamu ( dengan ilmu dan qudrahNya ).” ( Riwayat Ahmad,Al-Bukhari,Muslim, Daud, Ibnu Abi’Asim )
Petikan"Hikmah & Fadhilat Ramadhan oleh M.Muhammad Zakariyya."

No comments: