Tuesday, August 25, 2009

Kelebihan Makan Sahur

  1. Selasa, 4 Ramadhan 1430H - Rasulullah SAW bersabda yang diriwayatkan oleh Ibn Umar ra, “Sesunggunhnya Allah dan para malaikatNya mengirimkan rahmat ke atas mereka yang sedang makan sahur”.

    Keterangan Hadis:

    Betapa besarnya kurniaan Allah k eats kita sehingga makanan yang diambil ketika bersahur untuk berpuasa pun diberi ganjaran dengan banyaknya. Terdapat banyak hadis yang menyatakan kelebihan bersahur dan ganjaran-ganjarannya dinyatakan. Pengulas Sahih Bukhari, Allmah Aini telah menukilkan kelebihan bersahur daripada tujuhbelas orang sahabat yang berlainan dan kesemua ulama bersetuju bahawa bersahur adalah mustahab ( disukai ).

    Masa Makan Sahur Yang Terbaik - Kebanyakan orang sering terlepas dariapada ganjaran besar ini semata-mata lantaran kemalasan mereka. Setengahnya menyudahkan Sembahyang Tarawih mereka lantas makan ( yang disangka oleh mereka, itulah makan sahur ) lalu pergi tidur. Betapa banyaknya berkat yang telah mereka dirugikan!! “Sahur” sebenarnya bermaksud mengambil makanan sebelum hampir waktu Subuh. Setengah ulama mengatakan bahawa waktu sahur bermula selepas sebahagian daripada malam berlalu (mirqat). Pengarang Kasy-Syaff ( Zamakhsyari) telah membahagikan malam kepada enam bahagian, menunjukkan bahagian yang terakhir adalah waktu sahur. Jadi apabila malam yakni setelah matahari terbenam sehingga Subuh mengambil masa 12 jam, maka 2 jam yang terakhir adalah waktu yang tepat untuk bersahur. Mengambil makanan pada waktu yang paling lewat terlebih besar ganjarannya daripada pada awal waktu dengan syarat tidak ada keraguan bahawa makanan sahur telah diambil sebelum Subuh.

    Makan Sahur Sunnah Rasulullah SAW - Rasulullah SAW bersabda; "Perbezaan diantara puasa yang kita lakukan dengan yang dilakukan oleh Ahlul Kitab ( Yahudi & Nasarani) adalah terletak didalam pengambilan makan Sahur yang mana mereka tidak lakukan”. Rasulullah SAW bersabda: “ Bersahurlah kerana di dalamnya terdapat berkat yang besar dan terdapat lagi keberakatan didalam tiga perkara, dalam jemaah, di dalam makanan “Tharid” dan bersahur.” Tharid adalah suatu makanan enak yang diperbuat daripada roti bakar yang dimasak bersama daging. Abdullah bih Haris ra, meriwayatkan bahawa seorang sahabat berkata,:” Suatu ketika aku menziarahi Rasulullah SAW takala baginda sibuk bersahur. Kemudian Rasulullah SAW bersabda: "Inilah perkara yang penuh dengan keberkatan yang telah dikurniakan oleh Allah kepadamu. Janganlah tinggalkan.” Ketika menggalakkan kita supaya bersahur Rasulullah SAW telah bersabda:” Walaupun tidak ada makanan, maka sebiji tamar hendaklah dimakan ataupun seteguk air perlulah diminum”. Bilamana Rasulullah SAW mengundang mana-mana sahabat untuk makan bersahur bersama-samanya baginda selalu bersabda,: “Marilah mengambil makanan yang berkat ini bersama-samaku.” Di dalam hadis dinyatakan bahawa : "Bersahurlah dan perkuatkan puasamu.” Dan tidurlah selepas tengahari (Khailullah) untuk membantumu bangun pada akhir malam untuk beribadat. Walau bagaimanapuan, keserderhanaan adalah penting, jangan mengambil terlalu sedikit sehingga melemahkan diri sepanjang masa berpuasa dan tidak terlalu banyak memakanya sehingga mendatangkan kurang selesa hingga bertentangan dengan maksud berpuasa iaitu menahan diri dari makan dan minum dan nafsu syhawat.

    Beberapa Keberkatan Dalam Makan Sahur

    Dalam ulasan terhadap “Sahih Bukhari”,Ibn Hajar telah menyebut berbagai alas an tentang keberkatan bersahur.

    1. Dengan bersahur, sunnah diikuti.
    2.Melalui bersahur kita membezakan diri kita dengan cara ahlul-kitab dan umat-umat yang lain.
    3. Sahur akan menambah kekuatan untuk beribadat.
    4, Bersahur akan meningkatkan keikhlasan dalam beribadat.
    5. Bersahur menolong menghilangkan perasaan marah yang diakibatkan oleh lapar.
    6. Pada waktu bersahur adalah waktu yang dimakbulkan doa.
    7. Pada waktu sahur seorang itu dapat peluang untuk mengingati Allah dengan cara berzikir dan berdoa menadah tangan kepada Allah.
Petikan daripada buku "Himkah & Fadihlat Ramadhan oleh M.Muhammad Zakariyya".

No comments: