Wednesday, August 26, 2009

Puasa Sebagai Perisai Daripada Godaan Syaitan

Rabu, 6 Ramadhan 1430H - Diriwayatkan oleh Abu Ubaidah ra bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Puasa adalah sebagai perisai, selagi dia tidak memecahkan perisai tersebut.”

Pengajaran Hadis

Perisai disini bermaksud puasa melindungi daripada musuhnya yang nyata yakni syaitan dan nafsunya. Didalam hadis ada disebut puasa dapat menyelamatkan sesorang itu daripada seksaan Allah dan api neraka jahannam diakhirat. Suatu ketika seorang bertanya Raslullah SAW: “Apakah yang menyebabkan puasa itu batal (rosak)?” Baginda menjawab: “Bercakap dusta dan mengumpat.”. Ulama telah mengariskan enam perkara supaya berhati-hati sewaktu berpuasa:-

1.Mengelak Melihat Sesuatu Yang Terlarang
Hendaklah mengelak pandangan daripada tempat-tempat atau gambar-gambar yang dilarang melihatnya. Ada yang lebih berhati-hati lagi sehingga melarang melihat walaupun isteri sendiri dengan pandangan bernafsu, apatah lagi wanita-wanita lain. Begitu juga melihat perbuatan-perbuataan maksiat atau jika maksiat itu dilakukan hendaklah segera ditinggalkan. Termasuklah pandangan atau tempat yang menyimpang tawajjuh seseorang itu daripada mengingati Allah. Rasulullah SAW bersabda:"Pandangan adalah seumpama anak panah daripada syaitan. Barangsiapa takut kepada Allah, jauhilah daripada melihat kepada maksiat. Maka Allah akan mengurniakannya dengan suatu cahaya iman yang kemanisan dan keghairahannya akan terasa dihati.”

2.Menjaga Lidah Daripada Berdusta.
Jagalah lidah daripada berdusta, perbualan yang sia-sia, menfitnah, mengumpat, hujah-menghujah, bersumpah-sumpah dan sebagainya. Jika ada orang yang mula berhujah maka katakana sahaja: “Aku sedang berpuasa”. Pada zaman Rasulullah SAW dua orang wanita sedang berpuasa dan tidak dapat menahan keperitan kelaparan, sehingga kedua-duanya hampir maut. Para sahabat membawa berita ini ke pengetahuan Rasulullah SAW, lantas baginda mengirim sebuah mangkuk dan menyuruh mereka muntah ke dalamnya. Apabila kedua-duanya memuntahkan isi perut mereka kedalamnya, maka keluarlah ketulan-ketulan daging mentah dan berdarah. Para sahabat terperanjat, lalu Rasulullah SAW bersabda:"Mereka berpuasa dengan makanan yang halal tetapi mengambil makanan yang haram dengan cara mengumpat semasa berpuasa maka keadaan puasa mereka menjadi semakin sukar. Oleh sebab itulah kedua-dua wanita itu hampir-hampir menemui maut." Allah berfirman didalam Al Quran bahawa mengumpat sama dengan memakan daging saudaranya yang telah mati.
Suatu ketika, takala melihat suatu kumpulan orang Rasulullah SAW menyuruh mereka mencungkil gigi mereka. Meraka menjawab bahwa pada hari itu mereka tidak makan apa-apa daging pun, lantas Rasulullah SAW bersabda;"Daging saudara itu dan saudara ini telah terlekat digigi –gigi kamu.” Dimaksudkan mereka telah mengumpat. Semoga Allah menjauhkan dari dosa ini kerana selalu lupa dengan pengingatannya.
Salah seorang sahabat Nabi SAW bertanya:"Apakah itu mengumpat ? Rasulullah SAW menjawab: “Menyebut sesuatu mengenai saudaramu dibelakangnya yang dia tidak suka.” Selanjutnya Sahabi bertanya: “Dan masihkan dikatakan mengumpat sekiranya apa yang disebutkan mengenainya itu benar terdapat padanya.?”Rasulullah SAW bersabda:"Dalam hal yang demikian yakni jika yang disebutkan itu memang benar maka sebenarnya itu mengumpat: jika apa yang disebutkan itu palsu, maka kamu telah menfitnahnya.” Suatu ketika Rasulullah SAW melewati dua buah kubur. Baginda pun bersabda:"Seksaan sedang dialami oleh kedua-dua penghuni kubur ini. Seorang sedang diseksa kerana dosa mengumpat,yang lainnya diseksa kerana tidak berhati-hati tatkala membuang air kecil.”

3.Jangan Mendengar Perkara yang Makruh
Kita hendaklah berjaga-jaga daripada mendengar sesauatu yang makruh. Sama juga haram mendengar sesuatu yang tidak sepatutnya disebut. Rasulullah SAW bersabda:"Mengenai mengumpat, kedua-dua pengumpat dan orang yang mendengar adalah sama berkongsi dosa.”

4.Menjauhi anggota Jasad Daripada Perbuataan Haram
Segala anggota jasad hendaklah dijauhi daripada dosa dan perkara-perkara yang haram. Tangan jangan menyentuhnya dan kaki janganlah berjalan kearahnya. Perut jangan diisikan ketika berbuka dengan sesuatu yang ragu-ragu halalnya atau sebaliknya.

5.Tidak Makan Terlalu Kenyang Ketika Berbuka
Tidak digalakkan memakan sekenyang-kenyangnya semasa iftar (berbuka) walaupun makanan yang halal kerana dikhuatirkan maksud daripada puasa kita tidak tercapai. Imam Ghazali ramatullah alaihi bertanya soalan: “Apabila tujuan berpuasa itu ialah untuk menundukkan nafsu serakah sebagai menentang iblis apakah ini boleh dicapai melalui memperbanyak makan ketika berbuka? Nabi SAW bersabda:"Syaitan mengalir ke dalam jasad kita seumpama darah, maka tutuplah jalannya dengan berlapar.”yakni apabila perut lapar, akan menperkuatkan semangat. Disamping memberi peluang kepada kita untuk mendidik hati bersimpati kepada orang miskin dan fakir. Nabi SAW bersabda:'Tidak ada yang lebih dibenci oleh Allah SWT akan sesuatu yang diisi dengan penuh daripada menenuhi perut dengan makanan.” Rasulullah SAW juga bersabda:"Memadailah beberapa suap makanan yang dapat meluruskan tulang belakang, satu pertiga dengan minuman, sedang satu pertiga lagi dibiarkan kosong.”

6.Merasa Bimbang Puasanya Tidak Diterima
Selepas menjalani puasa, hendaklah selalu bimbang samada puasanya diterima Allah ataupun tidak. Beginilah hendaknya dilakukan kepada semua bentuk ibadat. Maka seseorang yang berpuasa bukan hanya setakat berpuasa dengan ikhlas tetapi hendaklah dengan pengharapan agar puasanya diterima oleh Allah.
Petikan daripada buku Hikmah & Fadhilat Ramadhan oleh M.Muhammad Zakariyya.

No comments: