Monday, September 25, 2017

Duabelas Bulan

Isnin, 4 Muharram 1439H: Dari Abu Bakrah r.a., dari Nabi saw., sabdanya: "Sesungguhnya masa beredar, sama keadaannya ketika Allah Ta'ala menjadikan langit dan bumi.Iaitu setahun dua belas bulan. 
 
Empat di antaranya adalah bulan haram, di mana tiga di antaranya berturut-turut, iaitu: Dzul Qaidah, Dzul Hijah,dan Muharram.

Sedangkan bulan Rajab, ialah bulan kaum Mudhar yang terletak antara dua bulan Jumadi dan Sya'ban."
 
Kemudian beliau bertanya, "Sekarang bulan apa ini?"

Jawab kami, "Allah dan Rasul-Nyalah yang lebih tahu."

Beliau terdiam, sehingga kami menyangka kalau-kalau beliau akan menamainya dengan nama yang lain. Lalu beliau bertanya pula, "Bukankah bulan ini bulan Dzul Hijjah?"

Jawab kami, "Betul!"

Tanya beliau pula, "Negeri apa ini?"

Jawab kami, "Allah dan Rasul-Nyalah yang lebih tahu."

Beliau diam seketika, sehingga kami menyangka mungkin beliau akan memberinya nama dengan nama lain. Tanya beliau, "Bukankah negeri ini negeri (Haram)?"

Jawab kami, "Betul!"

Tanya beliau, "Hari apa ini?"

Jawab kami, "Allah dan Rasul-Nya sajalah yang lebih tahu."

Beliau diam seketika, sehingga kami menyangka kalau-kalau beliau akan memberinya nama lain. Lalu beliau bertanya pula, "Bukankah hari ini hari Nahar?"

Jawab kami, "Betul, ya Rasulullah!"

Sabda beliau, "Sesungguhnya darahmu, harta mu, dan kehormatanmu adalah haram (dilindungi) atas kamu, seperti haramnya hari ini, di negeri ini dan di bulan ini. Dan kamu semua akan menemui Tuhan mu kelak, lalu Dia akan menanya segala perbuatanmu. Kerana itu janganlah kamu kafir sepeninggal ku nanti, di mana sebahagian kamu memotong leher yang lain.

Perhatikan! Hendaklah yang hadir sekarang ini menyampaikan kepada yang tidak hadir. Mudah-mudahan orang yang disampaikan kepadanya amanatku ini lebih pandai mengamalkannya daripada yang mendengarkannya sendiri".

Kemudian beliau bertanya, "Ketahuilah! Bukankah telah kusampaikan?"

Hadis Sahih Muslim Jilid 3. Hadis Nombor 1665.

No comments: