Thursday, March 7, 2019

Abu Thalhah - Syahid Yang Hidup

Khamis, 30 Jamadilakhir 1440H: Dari Anas bin Malik r.a., katanya: "Ketika terjadi perang Uhud, beberapa orang dari pasukan Islam lari meninggalkan Nabi saw. Sedangkan Abu Thalhah tetap bertahan di samping beliau, mengawalnya dengan perisai. Dan Abu Thalhah adalah seorang pemanah tepat yang terampil. Pada hari itu dia mematahkan dua atau tiga busur panah. Ketika itu lewat di hadapannya seorang laki-laki membawa panah. Katanya, "Berikanlah itu kepada Abu Thalhah." 

Kata Anas, "Nabi saw. berdiri tegak memperhatikan seluruh pasukan. "

Maka berkata Abu Thalhah, "Ya, Nabiyallah! Ku mohon atas nama bapa dan ibu ku, semoga Anda tidak berdiri supaya jangan kena panah musuh. Biarlah leher ku yang kena, asal jangan leher anda."

Kata Anas selanjutnya. "Sungguh, aku melihat 'Aisyah binti Abu Bakar dan Ummu Sulaim, keduanya menyingsingkan baju, sehingga aku menampak gelang kaki mereka; keduanya membawa ghirbah di punggung mereka, kemudian dituangkannya ke mulut pasukan kaum muslimin. Sesudah itu mereka pergi lagi mengisi ghirbah mereka dan datang lagi menuangkannya ke mulut anggota pasukan.

Semasa pertempuran, pedang terjatuh dari tangan Abu Thalhah dua atau tiga kali kerana sangat mengantuknya."

Hadis Sahih Muslim Jilid 3. Hadis Nombor 1779.

No comments: