Tuesday, March 6, 2012

Kematian Pemutus Segala Nikmat

Selasa, 13 Rabiulakhir 1433H: Muhammad bin Ahmad menceritakan kepada kami, dia adalah putra Madduwaih, Al-Qasim bin Al-Hakam Al Urani memberitahukan kepada kami, Ubaidullahbin Al-Walid Al-Washshafi memberitahukan kepada kami dari Athiyyah dari Abu Sa'id berkata :"Rasulullah SAW masuk ke musolla, beliau melihat orang orang seolah-olah tertawa-tawa, lalu beliau bersabda : "Ingatlah sesungguhnya seandainya kamu memperbanyak ingat kepada penghancur kenikmatan tentu ingat itu menyibukkan kamu dari apa yang aku lihat. Perbanyaklah ingat kepada penghancur kenikmatan iaitu kematian, kerana tidaklah suatu hari datang atas kuburan melainkan kuburan itu berbicara.

Lalu ia berkata :"Aku rumah pengasingan, aku rumah penyendirian, aku rumah tanah dan aku rumat ulat". Apabila seorang mukmin dimakamkan, maka kuburan berkata kepadanya :"Selamat datang. Ingatlah sesungguhnya kamu adalah orang yang paling aku cintai diantara orang yang berjalan dipunggung ku maka saat aku telah menguasai mu pada hari ini dan kamu kembali kepada ku, kamu akan melihat balasan ku terhadapmu". Kemudian kuburan menjadi luas baginya seluas pandangan matanya dan dibuka baginya pintu menuju syurga.

Apabila seorang yang jahat atau yang kafir dimakamkan, maka kuburan berkata kepadanya :"Tidak selamat datang. Ingatlah sesungguhnya kamu adalah orang yang paling aku benci di antara orang yang berjalan di punggung ku, maka saat aku menguasai mu hari ini dan kamu kembali kepada ku, maka kamu akan melihat balasan ku terhadap mu". Beliau bersabda :"Lalu kuburan itu merapatkan diri sehingga ia menjumpainya dalam keadaan berantakan tulang rusuknya".

Rawi hadis berkata :"Rasulullah SAW memberi isyarat dengan jari jari beliau lalu memasukkan sebahagian jari kelubang jari yang lain, sambil bersabda :"Dan didatangkan kepadanya tujuh puluh ular besar, seandainya satu ular tersebut meniup di bumi, nescaya bumi tidak menumbuhkan selama dunia masih ada. Lalu ular itu menggigitnya dan melukainya dengan sebenar-benarnya sehingga sampai perhitungan amal".

Rawi berkata :"Rasulullah SAW bersabda :"Sesungguhnya kuburan itu taman dari taman-taman syurga atau lubang dari lubang-lubang neraka". Hadis ini adalah hadis gharib yang tidak aku ketahuinya kecuali dari sanad ini.(Hadis Sunan At-Termizi Jilid 4. Hadis Nombor 2578.)

No comments: