Monday, May 21, 2012

Kisah Dua Mu'adz

Isnin, 29 Jamadilakhir 1433H: Dari 'Abdurrahman Ibnu 'Auf r.a., katanya: "Ketika aku berada dalam barisan perang Badar, aku menengok ke kanan dan ke kiriku, kiranya aku berdiri di antara dua pemuda Ansar yang kedua-duanya masih berusia muda. Rasa hatiku, inginlah aku supaya tetap berada di antara keduanya. Seorang di antaranya mengedipkan mata kepada ku seraya bertanya, "Pakcik! Kenalkah Pakcik dengan Abu Jahil?"

Jawab ku, "Kenal, apa keperluan mu kepadanya kemenakan?"

Jawab anak muda, " Aku mendengar khabar, dia tukang maki Rasulullah saw. Seandainya aku melihatnya, maka aku tak akan berpisah dengannya sebelum salah satu di antara kami mati lebih dahulu."

Kata Ibnu 'Auf, "Aku takjub mendengar ucapan pemuda itu. Lalu mengedip pula yang seorang lagi kepada ku, seraya berkata seperti ucapan temannya. Tidak lama antaranya, aku melihat Abu Jahil bergerak dengan tangkasnya di tengah-tengah orang banyak. Aku berkata kepada kedua pemuda itu, "Tidakkah kalian lihat dia? Teman kalian yang kalian tanyakan itu?"

Keduanya segera mengejar Abu Jahil, lalu mereka penggal dengan pedang mereka sehingga Abu Jahil tewas oleh keduanya. Kemudian mereka kembali kepada Rasulullah saw., lalu mereka ceritakan kepada beliau bahawa mereka berdua telah menewaskan Abu Jahil.

Beliau bertanya, "Siapa di antara kalian berdua yang membunuhnya?"

Masing-maSing menjawab, "Aku membunuhnya."

Tanya beliau, "Apakah pedang kalian sudah dibersihkan?"

Jawab mereka, "Belum!" Rasulullah melihat pedang keduanya, lalu beliau bersabda, "Ya, benar! Kalian berdua telah menewaskannya. Beliau memutuskan, supaya perlengkapan Abu Jahil diberikan kepada mereka berdua sebagai rampasan perang bagi mereka, kerana menewaskan pemiliknya." (Kedua pemuda itu ialah: Mu'adz bin' Amr bin Jamuh, dan Mu'adz bin Afra').

Hadis Sahih Muslim Jilid 3. Hadis Nombor 1733.

No comments: