Monday, June 18, 2012

Isra' Dan Mikraj

Isinn, 28 Rejab 1433H: Dari Abu Hurairah r.a., katanya Rasulullah saw. bersabda: "Ketika aku sedang berada di Hijir, orang-orang Quraisy bertanya kepada ku tentang peristiwa Isra'dan Mikraj.
 
Antara lain mereka menanyakan data-data tentang Baitul Makdis. Aku sangat merasa kesulitan, kerana aku tidak dapat menerangkannya dengan baik. Lalu Allah memperlihatkan masjid itu kepada ku dengan jelas, sehingga aku dapat menjawab segala pertanyaan mereka dengan tepat.
 
Aku teringat pula ketika aku berada diantara para nabi. Ketika itu Nabi Musa a.s. sedang solat. Dia seorang lelaki yang gagah perkasa, bagai kebanyakan lelaki Syanuah. Begitu pula Isa Ibnu Maryam sedang solat. Dia kelihatan mirip dengan Urwah bin Mas'ud Ats Tsaqafi. Ibrahim juga solat. Dia lebih mirip dengan sahabatmu ini-yakni diri dari Nabi saw. sendiri. Ketika waktu solat tiba, akulah yang mengimami mereka.
 
Setelah selesai solat, lantas ada yang berkata, "Ya, Muhammad! Ini adalah malaikat penjaga neraka. Ucapkanlah salam kepadanya." Aku menoleh kepadanya. Tetapi dia telah mendahului ku mengucapkan salam." Hadis Sahih Muslim Jilid 1. Hadis Nombor 0142.

Dari Abu Hurairah r.a. katanya: "Pada malam terjadinya Isra' dan Mikraj, di Baitul Maqdis (Illiya) beliau disuruhi dua gelas minuman masing-masing berisi khamar dan susu. Setelah beliau meneliti kedua gelas itu. Maka beliau ambil gelas berisi susu.
 
Kata Jibril, "Segala puji bagi Allah yang menunjuki Anda memilih yang suci. Seandainya Anda mengambil khamar, nescaya sesatlah umatmu." Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 1933.


No comments: