Friday, December 12, 2014

Tinggalkan Ahi Warismu Dalam Keadaan Kaya

Jumaat, 19 Safar 1436H: Dari Sa'ad bin Abi Waqqash r.a.. katanya: Pada tahun haji yang penghabisan, saya sakit, dan Rasulullah saw. datang mengunjungi saya. Aku bertanya kepada beliau, "Saya merasa sakit saya ini agak mengkhuatirkan. Saya ada mempunyai kekayaan sedangkan yang akan mewarisinya tidak ada, selain seorang anak perempuan. Bolehkah saya sedekahkan dua pertiga dari kekayaan saya itu?" 

Jawab Nabi, "Tidak boleh!" 

Aku bertanya, "Seperdua." 

Kemudian beliau bersabda, "Sepertiga! Sepertiga itu sudah banyak. Sesungguhnya engkau tinggalkan ahli warismu itu dalam keadaan kaya, lebih baik daripada engkau tinggalkan dia dalam keadaan miskin, meminta-minta kepada orang lain. Perbelanjaan yang telah engkau keluarkan semata-mata kerana Allah, sesungguhnya akan diberi pahala oleh Allah, sehingga belanja yang telah engkau keluarkan untuk isteri mu sekalipun." 

Kataku, "Ya, Rasulullah! Aku telah ketinggalan oleh kawan-kawanku (yang mati syahid)." 

Jawab Nabi saw., " Engkau sekali-kali tidak ketinggalan. Setiap amal soleh yang telah engkau perbuat akan menambah darjat dan ketinggianmu: Mudah-mudahan umurmu panjang sehingga bermanfaat bagi satu kaum dan kerugian bagi yang lain. Oh Allah! Teruskanlah sahabat-sahabatku hijrah dan janganlah dibiarkan mereka surut ke belakang." 

Tetapi Rasulullah saw. sangat menyayangkan seorang yang miskin tak dapat pindah iaitu Saad bin Khaulah. Beliau saw. menangisinya tatkala mendengar dia meninggal di Mekah."

Hadis Sahih Bukhari.

No comments: