Monday, June 6, 2016

Melihat Hilal Ramadhan

Isnin, 1 Ramadhan 1437H: Kata Muhammad ibnu Abi Harmalah: "Aku diberitahu oleh Kuraib bahawasanya Ummul Fadhel pernah menyuruhnya ke Syam untuk menghadap Muawiyah:

"Kata Kuraib: "Setelah aku sampaikan hajatnya, setibanya aku di Syam, maka aku melihat hilal Ramadhan ketika aku sedang berada di Syam. Aku melihat hilal Ramadhan tepat di malam Jumaat.

Ketika aku kembali ke Madinah di akhir bulan, maka Abdullah ibnu Abbas bertanya: "Kapan kalian melihat hilal Ramadhan?"

Kataku: "Kami melihat hilal Ramadhan di malam Jumaat"
.
Tanya Ibnu Abbas: "Apakah benar engkau melihat hilal Ramadhan di malam Jumaat?"

Kataku; "Ya", dan kaum muslimin di Syam melihat hilal Ramadhan di malam jumaat, sehingga Muawiyah dan kaum muslimin di sana berpuasa mulai hari Jumaat".

Kata Ibnu Abbas: "Akan tetapi kami melihat hilal di malam sabtu, dan kami akan tetap berpuasa hingga 30 hari atau jika kami dapat melihat hilal bulan Syawal".

Tanyaku: "Apakah tidak cukup bila kalian berpuasa berdasarkan adanya hilal yang dilihat oleh Muawiyah dan kawan-kawannya?"

Jawab Ibnu Abbas: "Tidak demikian Rasulullah saw menyuruh kami."

Hadis Sunan An Nasai

No comments: