Thursday, August 18, 2016

Tempayan Berisi Emas

Khamis, 15 Zulkaedah 1437H: Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Nabi s.a.w. bersabda: "Seorang laki-laki membeli sebidang tanah dan menemukan sebuah tempayan yang berisi emas dalam tanah itu.
Katanya kepada si penjual: "Ambillah emasmu, kerana hanya tanah yang saya beli dari engkau dan saya tiada membeli emas".
Kata yang punya tanah: "Tanah itu serta isinya telah saya jual kepada engkau".
Keduanya lalu meminta putusan kepada seseorang."
Kata orang itu: "Adakah kamu berdua mempunyai anak?"
Seorang di antara mereka berkata: "Ya, saya mempunyai anak laki-laki".
Kata yang seorang lagi: "Ya, saya mempunyai anak perempuan".
Kata hakim tadi: "Kahwinkanlah anak perempuan itu dengan anak laki-laki ini dan belanjailah keduanya dari harta itu dan bersedekahlah.".

Hadis Sahih Bukhari

No comments: