Friday, July 21, 2017

Haji - Wanita Dan Mahramnya

Jumaat, 27 Syawal 1438H: Ahmad bin Mani' menceritakan kepada kami, Abu Muawiyah memberitahukan kepada kami dari Al A'masy dari Abu Sholih dari Abu Said berkata: Rasulullah saw bersabda: 

"Tidak halal (boleh) bagi perempuan yang percaya kepada Allah dan hari akhir untuk bepergian yang lebih dari tiga hari, kecuali disertai ayahnya, saudaranya, suaminya, anaknya atau orang yang ada hubungan mahram dengannya."

Di dalam bab ini ada hadis yang diriwayatkan dari Abu Hurairah, Ibnu Abbas dan Ibnu Umar. Hadis ini hasan sahih. Diriwayatkan dari Nabi saw bahawasanya beliau bersabda: 

"Janganlah seorang perempuan bepergian dalam masa satu hari satu malam, kecuali bersama mahramnya". 

Mengamalkan hadis ini menurut sebahagian ulama menganggap makruh bagi seorang perempuan untuk bepergian, kecuali bersama mahramnya.

Sebahagian ulama berbeza pendapat di dalam masalah perempuan yang kaya dan ia tidak punya mahram; apakah ia wajib menunaikan haji?

Sebagian ulama berkata: "Tidak wajib baginya menunaikan haji, kerana mahram termasuk perjalanan. Karena firman Allah Azza wajalla: (yaitu bagi orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke baitullah) 

Mereka berkata: "Kalau ia tak punya mahram, maka bererti ia tak mampu mengadakan perjalanan ke Baitullah dan inilah pendapat Sofyan As Tsauri dan orang Kufah.

Sebahagian ulama berkata: jikalau perjalanannya aman, maka wajib baginya bepergian bersama jemaah untuk berhaji dan inilah pendapat Malik bin Anas dan Syafi'i.

Hadis Sunan At-Termizi Jilid 2. Hadis No 1178

No comments: