Tuesday, July 11, 2017

Halangan Mengerjakan Haji

Selasa, 17 Syawal 1438H: Abdullah ibnu Abdullah dan Salim ibnu Abdullah berkisah pada Abdullah ibnu Umar: "Sebelum Ibnu Az Zubair terbunuh, dia hendak melaksanakan haji, padahal ketika itu tentera musuh telah mengepungnya. 
 
Kami berkata: "Tidak mengapa jika kamu tidak menunaikan haji tahun ini. Kami khuwatir antara kita dan Baitullah akan terhalang oleh musuh." 
 
Jawab Az-Zubair: "Dulu kami pernah melaksanakan haji bersama Rasulullah saw, tiba-tiba kaum kafir Quraisy bergerak menuju Baitullah, maka Rasulullah saw segera menyembelih ternak korbannya dan memotong rambutnya. Dan kini aku menjadikan kamu sebagai saksi, bahawa aku menetapkan hendak menunaikan umrah. Jika tiada rintangan antara aku dan Baitullah, maka aku akan tawaf dan melakukan apa yang telah dilakukan oleh Rasulullah saw sewaktu aku masih bersama beliau." 
 
Kemudian Az-Zubair berjalan selama satu jam, dan ia berkata: "Sesungguhnya haji dan umrah itu satu kewajiban. Saya menjadikan kamu saksi, bahawa aku telah menetapkan hendak melaksanakan kewajiban haji bersama umrah". 
 
Maka tidaklah ia bertahallul dari haji ataupun umrah hingga hari Nahr (10 Dzul Hijjah), dan ia menyembelih korbannya." 
 
Hadis Sunan An-Nasai Jilid 3. Hadis Nombor 2720.

No comments: