Tuesday, August 8, 2017

Tinggalkan Ahli Warismu Dalam Keadaan Kaya

Selasa, 15 Zulkaedah 1438H; Dari 'Amir bin Sa'ad r.a., dari bapanya, katanya: "Rasulullah saw. mengunjungi ku ketika Haji Wada', kerana aku sakit keras hampir meninggal.

Lalu aku berkata kepada beliau, "Ya, Rasulullah! Sebagaimana Anda lihat sendiri, kini aku sedang terbaring sakit keras. Sedangkan aku mempunyai harta, tetapi tidak ada yang akan mewarisinya selain hanya seorang anak perempuan ku. Bolehkah ku sedekahkan dua pertiga dari harta ku itu?"

Jawab Rasulullah saw., "Jangan!"

Tanya ku, "Bagaimana kalau ku sedekahkan seperduanya, bolehkah itu?"

Jawab beliau, "Tidak!"

"Sepertiga?" 
 
"Sepertiga pun terlalu banyak. Sesungguhnya, adalah lebih baik engkau tinggalkan ahli warismu dalam keadaan kaya, daripada mereka engkau tinggalkan dalam keadaan miskin, menadahkan tangan mereka meminta-minta kepada orang banyak. Dan apa yang engkau nafkahkan kerana Allah, maka engkau diberi pahala kerananya, hingga sesuap nasi sekalipun yang engkau berikan untuk makan isteri mu."

Tanya ku, "Aku masih tertinggal di Mekah setelah kawan-kawan ku kembali ke Madinah, bagaimana itu?"

Jawab beliau, "Sesungguhnya engkau tidak tertinggal. Setiap amal yang engkau lakukan kerana Allah, selalu mengangkat darjatmu ke tingkat yang lebih mulia. Mudah-mudahan engkau panjang umur, sehingga bermanfaat bagi kaum muslimin, dan mencelakakan bagi kaum kafir."

Wahai Allah! Lanjutkanlah hijrah sahabat-sahabat ku, dan janganlah engkau biarkan mereka mundur kembali."
 
 Tetapi sayang bagi Sa'ad bin Khaulah, dia wafat di Mekah, dan Rasulullah saw. menangisinya."

Hadis Sahih Muslim

No comments: