Friday, September 25, 2020

Doa Yang Selalu DiBaca Nabi SAW

 

Jumaat, 7 Safar 1442H: Dalam hadis yang turut diriwayatkan oleh Anas R.A, beliau berkata:

كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُكْثِرُ أَنْ يَقُولَ: يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ، فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، آمَنَّا بِكَ وَبِمَا جِئْتَ بِهِ فَهَلْ تَخَافُ عَلَيْنَا؟ قَالَ: نَعَمْ، إِنَّ القُلُوبَ بَيْنَ أُصْبُعَيْنِ مِنْ أَصَابِعِ اللهِ يُقَلِّبُهَا كَيْفَ يَشَاءُ.
 
Maksudnya: Adalah Rasulullah SAW selalu mengucapkan: “يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِك” (Wahai Zat yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku di atas agama-Mu). 
 
Kemudian aku pun bertanya: "Wahai Rasulullah, kami beriman kepadamu dan kepada apa yang engkau bawa, lalu apakah engkau masih risau kepada kami?"
 
Baginda menjawab: "Ya, kerana sesungguhnya hati manusia berada di antara dua genggaman tangan (kekuasaan) Allah yang Dia bolak-balikkan menurut yang dikehendaki-Nya."
 
Riwayat Imam Ahmad (12107), al-Tirmizi (2140), al-Baihaqi
 Image may contain: ‎1 person, ‎text that says "‎FATWA PELBAGAI HUKUM Doa yang kerap dibaca oleh nabi SAW Berdasarkan nas-nas, antara doa yang kerap dibaca oleh Baginda Rasulullah SAW ialah: النّار حَسَنَة الآخرَة حسنة الدّنْيَا في آتنَا Ya Rabb kami, kami kebaikan di dunia dan kebaikan akhirat, dan peliharalah seksa neraka. {Riwayat a-Bukhari (6389)} دينك عَلَى قَلبي Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agama-Mu. {Riwayat Imam Ahmad (12107)} Dato' Seri Sahibus Samahah Zulkifli Mohamad Al-Bakri menjelaskan bukan bererti bahawa doa itu hanya terbatas kepada doa-doa tersebut, akan tetapi semua yang thur sebagaimana dan hadith-hadith yang sahih.' dalam للفتاوي الكافي Ⅲ Al-Fatawi @drzul_albakri SUMBER SAW فகட‎"‎‎

No comments: