Wednesday, October 7, 2020

Bersedekah Semua Harta?

 

Rabu, 19 Safar 2020: Daripada Sa’ad Ibn Waqqas R.A, beliau berkata: "Rasulullah SAW pernah menziarahiku ketika sakit pada masa Hajjatul Wada’ yang aku rasa membawa kematian."

Lantas aku bertanya, “Hai Rasulullah, telah kamu melihat keadaanku yang sakit sedangkan aku mempunyai harta dan tidak ada yang mewarisiku kecuali anak perempuanku satu-satunya. Bolehkah aku bersedekah dengan dua pertiga hartaku? 
 
Baginda menjawab: “Jangan.” 
 
Aku bertanya: Apakah aku menyedekahkan separuh daripadanya? 
 
Beliau menjawab: “Jangan.” 
 
Aku bertanya lagi: Apakah aku sedekahkan sepertiganya? 
 
Beliau menjawab: “Ya, sepertiga, dan sepertiga itu banyak. Sesungguhnya engkau meninggalkan ahli warismu dalam keadaan kaya lebih baik daripada engkau meninggalkan mereka dalam keadaan fakir meminta-minta kepada orang ramai. Dan tidaklah kamu sedekah semata-mata mencari keredaan Allah kecuali kamu diberi pahala dengannya sekalipun kamu memberi satu suapan kepada mulut isterimu juga dikira pahala.
 
Riwayat al-Bukhari (4409) dan Muslim (4296)
 No photo description available.

No comments: