Wednesday, October 20, 2021

Nabi SAW Memiliki Lima Nama

 

Rabu, 13 Rabiulawal 1443H: Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

لي خمسة أسماء: أنا محمد، وأنا أحمد، وأنا الماحي الذي يمحو الله بي الكفر، وأنا الحاشر الذي يُحشَر الناسُ على قدَمَيَّ، وأنا العاقِب، والعاقِبُ: الذي ليس بعده نبيٌّ، وقد سماه الله رَؤوفاً رحيماً” رواه مسلم.
 
“Aku memiliki lima nama. Aku adalah Muhammad dan aku juga Ahmad;
 
Aku adalah al-Mahi karena Allah menghapuskan kekufuran dengan perantara diriku;
 
Aku adalah al-Hasyir karena manusia dikumpulkan di di atas kakiku;
 
Dan aku adalah al-‘Aqib, karena tidak ada lagi nabi setelahku.
 
Allah juga menamai beliau Ra-uf dan Rahim (yang memiliki kasih sayang).” 
 
(HR. Muslim)
 May be an image of ‎one or more people and ‎text that says "‎Mencintai Rasulullah Membawa Ke Syurga Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah: Bilakah akan berlaku hari kiamat? Rasulullah menjawab: Apakah yang engkau sediakan untuk hari kiamat? Lelaki itu menjawab: أَخْبَبْتَ مَنْ مَعَ أَنْتَ فَقَالَ صله_سلم وَرَسُولَهُ اللهَ أُحِب Aku mencintai Allah dan RasulNya. Lalu Rasulullah menjawab: (di akhirat kelak) engkau akan bersama dengan orang yang engkau cintai. (Hadis Riwayat al-Bukhari) Kata Saidina Anas: Inilah hadis yang paling aku sukai. Biarpun amalan aku tidak seperti Rasulullah, Abu Bakar dan Umar, mudah- mudahan aku akan bersama dengan mereka disyurga kerana aku mencintai mereka. DR AHMAD SANUSI AZMI UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA‎"‎‎

No comments: