Saturday, October 14, 2023

Kesempurnaan Iman

 Sabtu, 28 Rabiulawal 1445H: Mengasihi Sesama Muslim Tuntutan Iman

عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لاَيُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيْهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ

Daripada Anas RA, Nabi SAW, bersabda: “Tidak sempurna Iman seseorang dari kamu sehingga ia suka saudaranya mendapat kebaikkan seperti apa yang ia sendiri suka mendapatnya”. (HR Bukhari No: 12 ) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1.  Mengasihi sesama Muslim adalah pra syarat kesempurnaan iman seseorang.

2.  Menyayangi dan mengasihi saudara Muslim yang lain walau dimana mereka berada, bangsa apapun mereka adalah antara kriteria sifat berukhuwah dan tanda kesempurnaan iman seseorang.

3.  Ibn Qayyim menyatakan kasih sayang dalam berukhuwah:

a.  Kasih sayang itu adalah sifat memberikan manfaat kepada orang lain
b.  Sifat bersusah payah demi memberikan kemudahan kepada sahabat atau menjauhkannya daripada bencana.

4.  Saudara kita di Palestin yang melalui kesusahan dan keperitan mempertahankan bumi para anbiya dan Masjidil Aqsa dengan darah dan nyawa. Tahukah kita dalam tempoh seminggu sejak Sabtu lalu, Israel Zionis telah berlaku kejam dengan melepaskan sekitar 6,000 bom ke atas Gaza? Adakah kita juga turut merasainya dengan bersusah payah membela dan membantu mereka? 

5.  Mari kita saling membantu agar saudara Muslim kita mendapat kebaikan dan kebahagiaan seperti mana kita juga memperolehinya. Buktikan kesempurnaan iman kita dengan saling berkongsi senang dan susah.  Paling tidak dengan doa juga sumbangan wang ringgit dari kita.

Ayuh bersama membantu mangsa-mangsa di Gaza melalui MyCARE. Salurkan sumbangan anda di:

http://mycare.qrd.by/palestin


No comments: