Tuesday, July 30, 2024

Orang Munafik Berat Solat Isyak dan Subuh Di Masjid

Selasa, 24 Muharram 1446H |  Orang  Munafik Berat Solat Isyak dan Subuh Di Masjid

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْسَ صَلَاةٌ أَثْقَلَ عَلَى الْمُنَافِقِينَ مِنْ الْفَجْرِ وَالْعِشَاءِ وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِيهِمَا لَأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ الْمُؤَذِّنَ فَيُقِيمَ ثُمَّ آمُرَ رَجُلًا يَؤُمُّ النَّاسَ ثُمَّ آخُذَ شُعَلًا مِنْ نَارٍ فَأُحَرِّقَ عَلَى مَنْ لَا يَخْرُجُ إِلَى الصَّلَاةِ بَعْدُ

Daripada Abu Hurairah RA berkata: Nabi SAW bersabda: "Tidak ada solat yang lebih berat bagi orang-orang Munafik kecuali solat subuh dan solat Isyak. Seandainya mereka mengetahui (kebaikan) yang ada pada keduanya tentulah mereka akan mendatanginya (masjid) walaupun dengan merangkak. Sungguh, aku berkeinginan untuk memerintahkan mu'adzin untuk azan, kemudian aku perintahkan seseorang untuk memimpin orang ramai (mengimami) solat, lalu aku pergi bersama beberapa orang dengan membawa kayu api menuju rumah orang yang tidak keluar untuk solat berjemaah (tanpa alasan yang benar) kemudian membakar rumah-rumah mereka.  (HR Bukhari No: 617) Status Hadis Sahih

Pengajaran:

1.  Solat yang paling berat bagi orang munafik adalah solat isyak dan solat subuh (berat untuk menunaikan secara berjemaah di masjid).

2.  Sekiranya seseorang itu mengetahui pahala yang terdapat pada solat isyak dan subuh berjemaah, nescaya mereka akan mendatanginya (pergi ke masjid) walaupun terpaksa merangkak (kerana sakit).

3.  Rasulullah SAW memberi amaran bagi lelaki yang tidak ke masjid untuk solat waktu tanpa ada apa-apa keuzuran dengan memerintahkan muadzin untuk azan, kemudian memerintahkan seorang mengimami mereka, lalu Rasulullah SAW pergi bersama beberapa orang dengan membawa kayu bakar menuju rumah orang yang meninggalkan solat berjemaah untuk membakar rumah-rumah mereka (menunjukkan pentingnya solat berjemaah di masjid).

Ayuh jangan ada sifat orang munafik pada kita. Berusaha bersungguh-sungguh untuk memelihara solat isyak dan subuh dengan berjemaah di masjid. Jangan berasa berat dan malas hingga menghalang kita ke masjid.


No comments: