Thursday, October 10, 2024

Jangan Biarkan Mukmin Direndahkan

Khamis, 7 Rabiul Akhir 1446H  | Jangan Biarkan Mukmin  Direndahkan

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ بْنِ سَهْلِ بْنِ حُنَيْفٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ مَنْ أُذِلَّ عِنْدَهُ مُؤْمِنٌ فَلَمْ يَنْصُرْهُ وَهُوَ قَادِرٌ عَلَى أَنْ يَنْصُرَهُ أَذَلَّهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَلَى رُءُوسِ الْخَلَائِقِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Daripada Abu Umamah bin Sahal bin Hunaif dari bapaknya dari Nabi SAW baginda bersabda: "Barangsiapa yang di sampingnya ada seorang Mukmin yang direndahkan, lalu dia tidak menolongnya padahal dia mampu, nescaya Allah Azzawajalla akan merendahkannya di hadapan semua makhluk pada Hari Kiamat" (HR Ahmad No: 15416) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1.  Setiap Muslim dituntut memelihara hak persaudaraan dengan memiliki sifat berkasih sayang dan bersaling bantu dalam perkara kebenaran.

2.  Jika saudara Islam kita dizalimi, dianiaya atau diperlakukan dengan sesuatu yang buruk maka menjadi tanggungjawab kita untuk membantu dan mempertahankannya.

3.  Mukmin yang membiarkan saudaranya direndahkan sedangkan dia mampu untuk menolongnya, di akhirat nanti dia akan direndahkan di hadapan semua makhluk.

4. Saudara Muslim kita di Palestin telah setahun diserang oleh Zionis Israel hampir setiap hari dengan jumlah yang telah gugur syahid melebihi 40,000 dan yang cedera hampir 100,000. Kini serangan mula merebak ke Beirut, kawasan timur dan selatan Lubnan.

Marilah kita sentiasa bersolidariti dengan menunjukkan keprihatinan untuk membela serta melakukan sesuatu terhadap saudara kita yang dianiaya dan dizalimi paling tidak mendoakan kesejahteraan dan keselamatan serta menghulurkan bantuan termasuk wang ringgit.


No comments: