Monday, January 30, 2012

Aurat - Hadis Muslim

Isnin, 6 Rabiulawal 1433H: Dari Abu Sa'id Al Khudri r.a., katanya: Rasulullah saw. bersabda: "Lelaki tidak boleh melihat aurat lelaki, dan perempuan tidak boleh melihat aurat perempuan. Lelaki tidak boleh berselimut sesama lelaki dalam satu selimut tanpa busana, dan perempuan tidak boleh berselimut sesama perempuan dalam satu selimut tanpa busana."Hadis Sahih Muslim Jilid 1. Hadis Nombor 0289.

Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah saw. bersabda: "Ada dua macam penduduk neraka yang keduanya belum kelihatan olehku. (1) Kaum yang memiliki cambuk seperti ekor sapi. yang dipergunakannya untuk memukul orang. (2) Wanita-Wanita berpakaian, tetapi sama juga dengan bertelanjang (kerana pakaiannya terlalu mini, terlalu nipis atau tembus pandang, terlalu ketat atau pakaian yang merangsang pria kerana sebahagian auratnya terbuka), dan wanita-wanita yang mudah dirayu atau suka merayu, rambut mereka (disasak) bagaikan punuk unta. Wanita-wanita tersebut tidak dapat masuk syurga, bahkan tidak dapat mencium bau syurga. Padahal bau syurga dapat tercium dari jarak yang sangat jauh."Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 2004.

Dari Jabir bin Abdullah r.a. katanya Nabi saw. bersabda: "Jangan tidur telentang dengan meletakkan kaki yang sebelah ke atas yang lain (tanpa pakaian dalam sehingga aurat terbuka)."Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 1987.

Dari Sahal bin Sa'id r.a., katanya: "Aku melihat beberapa orang lelaki solat di belakang Nabi saw. dengan hanya mengikatkan kain mereka dileher seperti anak-anak, kerana kain mereka sempit, lalu Nabi saw. bersabda: "Hai, kaum wanita! Janganlah anda mengangkat kepala lebih dahulu daripada pria! (Maksudnya supaya mereka tidak terlihat kepada aurat lelaki).Hadis Sahih Muslim Jilid 1. Hadis Nombor 0393.

Dari Jabir r.a. katanya: "Rasulullah saw. melarang makan dengan tangan kiri, berjalan dengan terompah sebelah, berpakaian seperti karung (tanpa tangan dan tanpa baju dalam), dan duduk mencangkung (duduk dengan meninggikan lutut) dengan pakaian selapis (tanpa celana dalam) sehingga aurat terbuka." Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 1986.

No comments: