Friday, February 24, 2012

Sujud Sajadah

Jumaat, 2 Rabiulakhir 1433H :Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Pada solat Subuh hari Jumaat, Nabi saw. membaca surah Alif Loom Miim Tanzail, As Sajadah dan surah Hal Ala 'Alai Insaani.( HR Bukhari)

Dari Ibnu 'Abbas r.a., katanya: "Nabi saw. biasa dalam solat Subuh hari Jumaat membaca surat Alif lam mim Tanzil (surat As Sajadah) dan Hal ata 'alai insani hinun minad dahri (surat Al Insan). Dan dalam solat Jumaat beliau membaca surat Jumaah dan surat Munafiqun." (HR Muslim)

Dari Ibnu 'Umar r.a., katanya: "Pada suatu ketika Nabi saw. membaca Quran. Lalu beliau sampai kepada surat yang terdapat di dalamnya ayat sajadah (ayat yang bertalian dengan perintah sujud), maka beliau sujud dan kami sujud pula bersama-sama dengan beliau, sehingga hampir saja sebahagian kami tidak mendapat tempat untuk meletakkan dahinya (HR Muslim)

Dari Ibnu Umar r.a., katanya: "Nabi saw. sering membaca Quran. Setiap kali beliau membaca ayat sajadah, beliau sujud bersama-sama dengan kami sehingga kami berdesak-desak di samping beliau, bahkan di antara kami ada yang tidak mendapat tempat untuk sujud, sedang sujud itu di luar solat."(HR Muslim)

No comments: