Tuesday, April 24, 2012

Madinah

Selasa, 2 Jamadilakhir 1433H: Dari 'Aisyah r.a.. katanya: "Ketika Rasulullah saw. tiba di Madinah, Abu Bakar dan Bilal terkena demam panas. Ketika Abu Bakar sedang naik panasnya, ia berkata: "Pagi-pagi, setiap orang (santai) dengan keluarganya, padahal maut mencekam lebih dekat dari tali terompahnya."

Bilal apabila turun panasnya, dengan suara keras dia berkata: "Wahai kiranya ingatanku dapatkah kiranya aku bermalam agak semalam, Di sebuah lembah, dikelilingi pohon izkhir dan jalil, Dapatkah aku sampai pada suatu hari ke air Majannah, dan dapat jelas bagi ku bukit Syamah dan Thafil." Selanjutnya ia berdoa: "Wahai Allah! Ku tukilah kiranya Syaibah bin Rabiah, 'Utbah bin Rabiah dan Umayyah bin Khalaf, sebagaimana mereka mengusir kami dari negeri kami ke negeri penyakit."

Kemudian Nabi saw. berdoa: "Wahai, Allah! Berilah kami kecintaan terhadap Madinah sebagaimana kami mencintai Mekah atau lebih dari itu. Wahai, Allah! Berilah kiranya keberkatan bagi kami pada gantang dan cupak kami. Jadikanlah Madinah ini sihat untuk kami dan pindahkanlah penyakitnya ke Juhfah."

Kata 'Aisyah, "Ketika kami tiba di Madinah, kota itu merupakan bumi Allah tempat wabak penyakit."

Kata 'Aisyah meneruskan, "Sungainya yang mengalir, airnya keruh (kerana mengandungi kuman-kuman penyakit)."
Hadis Sahih Bukhari Jilid 2. Hadis Nombor 0927.

No comments: