Friday, January 4, 2013

Kain Kapan

Jumaat, 21 Safar 1434H: Dari 'Aisyah r.a., katanya: "Saya masuk ke rumah Abu Bakar r.a. (ketika beliau sedang sakit), lalu dia bertanya:
 "Berapa helai kamu kapani Nabi saw"?"
Jawab ku, "Tiga helai kain putih halus dari benang. Tidak termasuk baju dan serban."
Tanya Abu Bakar, "Bila beliau meninggal?"
Jawab ku, "Hari Isnin."
Tanyanya, "Hari apa sekarang?"
Jawab ku, "Isnin."
Kata Abu Bakar, "Saya berharap, (mudah-mudahan) mulai sekarang sampai malam nanti (saya meninggal dunia)."
Beliau melihat kepada kain yang telah dilumari dengan zaafaran yang digunakan untuk merawatnya.
Kata beliau, "Sucikanlah kain saya ini dan tambah dua helai lagi untuk kapan saya."
Kataku, "Kain ini telah usang."
Jawabnya, "Hanya orang hidup yang lebih berhak dengan yang baru daripada orang mati. Kain itu hanya untuk nanah mayat."
Pada malam Selasa beliau pulang ke rahmatullah dan dikebumikan sebelum pagi."

Hadis Sahih Bukhari Jilid 2. Hadis Nombor 0713.

No comments: