Wednesday, April 24, 2013

Tunjuklah Pengganti Khalifah

Rabu, 13 Jamadil Akhir 1434H; Dari Ibnu 'Umar r.a., katanya: "Aku hadir ketika bapaku ('Umar bin Khaththab) kena musibah ditikam orang. Para sahabat beliau yang hadir ketika itu memujinya.
 
Kata mereka, "Semoga Allah membalasi Anda dengan balasan yang baik."
 
Jawab 'Umar, "Aku penuh harap dan juga merasa cemas."
 
Kata mereka, "Tunjuklah pengganti Anda (untuk menjadi khalifah)!"
 
Jawab 'Umar, "Apakah aku arus memikul urusan pemerintahan waktu hidup dan matiku? Aku ingin tugasku sudah selesai, tidak kurang dan tidak lebih. Jika aku menunjuk penggantiku, memang orang yang lebih baik daripada ku yakni Abu Bakar Shiddiq - pernah menunjuk penggantinya. Tetapi jika aku membiarkan kamu memilih sendiri siapa yang akan menjadi khalifah, maka orang yang paling baik daripada ku, yakni Rasulullah saw. pernah membiarkan kamu memilih sendiri penggantinya menjadi khalifah."
 
Kata Abdullah. "Dengan ucapannya itu tahulah aku bahawa beliau tidak akan menunjuk penggantinya untuk menjadi khalifah."

Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 1790.

No comments: