Friday, June 12, 2015

Peristiwa Di Bulan Ramadhan

Jumaat, 25 Syaaban 1436H: Dari 'Aisyah r.a.ha, isteri Rasulullah saw., katanya: "Seorang lelaki datang kepada Rasulullah saw. ketika beliau sedang berada dalam masjid di bulan Ramadhan, lalu orang itu berkata: "Ya, Rasulullah! Celaka aku! Celaka aku!" 

Kerana itu Rasulullah saw. bertanya, apa sebabnya? 

Lalu jawabnya, "Aku telah menyetubuhi isteri ku siang hari bulan Ramadhan." 

Sabda Rasulullah saw.,"Bersedekahlah!" 

Jawab orang itu, "Ya Nabiyallah! Demi Allah! Aku tidak punya apa-apa. Kerana itu aku tidak sanggup melaksanakannya.

Sabda Nabi saw. "Tunggulah di sini sebentar!" Sementara dia duduk menunggu, datang seorang lelaki mengiring seekor keldai membawa makanan. Maka bertanya Rasulullah saw., "Mana orang yang dapat celaka tadi?" 

Maka berdirilah orang itu, lalu Rasulullah saw. bersabda kepadanya, "Bersedekahlah anda dengan ini." 

Jawab orang itu, "Ya, Rasulullah! Tentu harus ku sedekahkan kepada orang yang lebih miskin daripada kami. Demi Allah, sesungguhnya kami lapar, sedangkan kami tidak punya apa-apa." 

Jawab Nabi saw., "Kalau begitu, boleh kamu makan."

Hadis Sahih Muslim

No comments: