Monday, March 21, 2016

Setiap Nikmat Akan Di Tanya

Isnin, 12 Jamadilakhir 1437H: Dari Abu Hurairah r.a. katanya : "Pada suatu malam Rasulullah saw. pergi keluar rumah, tiba-tiba beliau bertemu dengan Abu Bakar dan Umar. 

Lalu bertanya beliau, "Mengapa Anda keduanya keluar rumah malam-malam begini?" 

Jawab mereka, "Kami lapar, ya Rasulullah!" 

Kata Rasulullah saw., "Demi Allah yang jiwaku dalam kuasa-Nya, aku juga keluar kerana lapar seperti Anda. Marilah!" 

Mereka pergi mengikutkan beliau ke rumah seorang lelaki Ansar (Abu Haitsam Malik bin Taihan). Sayang dia sedang tidak ada di rumah. Tetapi tatkala isterinya melihat Rasulullah saw. datang, dia mengucapkan Marhaban wa Ahlan (Selamat datang). 

Maka bertanya Rasulullah saw. "Kemana si Fulan (Abu Haitsam)?" 

Jawab isterinya. "Dia sedang mengambil air tawar untuk kami." Tiba-tiba suaminya datang dan melihat Rasulullah saw. beserta dua sahabat beliau, maka dia berkata, "Alhamdulillah, tidak ada orang yang lebih bahagia dari ku hari ini kerana kedatangan tetamu yang mulia." 

Lalu dia pergi mengambil setandan kurma, di antaranya ada yang masih muda, yang mulai masak dan yang sudah masak betul. 

Katanya, "Silakan dimakan ini," sambil dia mengambil pisau.

Nabi saw. berkata. "Jangan dipotong yang mempunyai susu." 

Maka dipotongnya seekor kambing lalu mereka makan kambing, makan kurma setandan, dan minum susu. Setelah semuanya kenyang dan puas makan minum. 

Rasulullah saw. berkata kepada Abu Bakar dan Umar, "Demi Allah yang jiwaku berada dalam kuasa-Nya, kamu akan ditanya kelak pada hari kiamat tentang nikmat yang kamu peroleh ini. Kamu keluar dari rumah kerana lapar dan pulang sesudah memperoleh nikmat ini."

Hadis Sahih Muslim 

No comments: