Wednesday, March 9, 2016

Solat Kusuf (Gerhana Matahari)

Rabu, 29 Jamadilawal 1437H: Asma binti Abu Bakar r.a. memberitakan, bahawa pada suatu ketika Nabi saw. melakukan solat kusuf (solat gerhana matahari). 

Beliau berdiri lama-lama, rukuk lama-lama, kemudian berdiri kembali lama-lama, kemudian rukuk lagi lama-lama, kemudian bangkit dari rukuk dan sesudah itu sujud lama-lama, kemudian bangkit lalu sujud lama-lama. Kemudian berdiri kembali lama-lama, kemudian rukuk lama-lama, kemudian bangkit dan berdiri lama-lama, kemudian bangkit lalu sujud kembali lama-lama. Sesudah itu beliau menoleh memberi salam. 

Sabda beliau: "Sungguh dekat rasanya syurga kepada ku, sehingga andaikan aku berani, dapat ku petikkan untukmu setangkai buah dari buah-buahannya. 

Tetapi neraka terasa dekat pula kepada ku. Sehingga aku berucap, "O, Tuhan! Apakah aku bersama mereka?" 

Tiba-tiba aku melihat seorang wanita, yang ku duga dia itu dicakar kucing. Lantas aku bertanya, "Apa yang telah terjadi?" 

Jawab mereka, "Wanita itu telah mengurung kucing itu sampai mati kelaparan, tidak diberinya makan dan tidak pula dilepaskannya supaya kucing itu dapat mencari makan sendiri."

Hadis Sahih Bukhari

No comments: