Wednesday, April 13, 2016

Ambil Yang Bersih,Tinggalkan Yang Keruh

Rabu, 5 Rejab 1437H: Dari Abdullah r.a., katanya: Pada suatu hari seorang laki-laki datang kepada saya, lalu ia bertanya tentang sesuatu hal yang saya tiada tahu jawabnya. Ia bertanya: 

"Bagaimana pendapat engkau tentang seorang laki-laki yang melaksanakan kewajiban lagi rajin? Ia keluar bersama pemimpin-pemimpin kami dalam beberapa peperangan, lalu ia memerintahkan kepada kami hal-hal yang tiada kami ketahui (sanggupi)"

Saya menjawab: "Demi Allah! Saya tiada tahu apa yang akan saya katakan kepada engkau melainkan bahawa kami pernah bersama Rasulullah s.a.w. Boleh jadi beliau memerintahkan kepada kami sesuatu hal (pekerjaan) hanya sekali saja, lalu kami kerjakan. Kamu sentiasa dalam kebaikan, selama kamu bertaqwa kepada Allah. 

Dan kalau ada sesuatu hal yang menjadi keraguan dalam hatimu, tanyakan kepada orang lain, supaya hilang keraguan itu dari hatimu. Mungkin engkau menemui orang itu. Demi Allah, tiada Tuhan melainkan Dia, apa yang saya ingat tentang apa yang telah pergi dari dunia ini hanyalah sebagai kolam, minumlah yang bersih dan tinggalkan mana yang keruh".

Hadis Sahih Bukhari

No comments: