Wednesday, April 27, 2016

Wahyu

Rabu, 18 Rejab 1437H: Dari Jabir bin Abdullah Al Anshari r.a. (seorang sahabat Rasulullah saw.), katanya Rasulullah pernah menceritakan tentang putusnya wahyu.

Sabda beliau,"Pada suatu ketika, sedang aku berjalan tiba-tiba aku mendengar suara dari langit. Kerana itu ku angkat pandangan ku (ke arah suara tersebut), maka nampak oleh ku malaikat yang pernah datang kepada ku di Gua Hira' sedang duduk di kursi antara langit dan bumi."

Sabda Rasulullah saw. selanjutnya, "Dengan perasaan terkejut bercampur takut, aku segera pulang. Sesampai di rumah, aku berkata kepada Khadijah, "Selimuti aku! Selimuti aku!" Khadijah pun segera menyelimuti ku.

Sedang aku berselimut itu, Allah Tabaraka wa Ta'ala menurunkan ayat : "Hai, orang yang berselimut! Bangunlah, dan berikan peringatan! Dan Tuhan engkau agungkanlah! Dan pakaian engkau bersihkanlah (sucikanlah)! Dan perbuatan dosa jauhilah!" (Al Muddatstsir:1-5).

Sesudah itu wahyu turun berturut-turut."

Hadis Sahih Msulim

No comments: