Monday, July 16, 2018

Haji Rasulullah SAW


Isnin,3 Zulkaedah 1439H:  Dari Abu Musa r.a., katanya: "Nabi saw. mengutus ku pergi ke satu kaum di negeri Yaman, dan ketika saya kembali, saya dapati beliau di Al Bathha'. Beliau bertanya, "Bagaimana caranya engkau ihram?" 
 
Jawab ku, "Aku ihram sebagaimana ihramnya Nabi saw." 
 
Tanya beliau, "Adakah engkau menyiapkan hadnya?" 
 
Jawab ku, "Tidak!" 
 
Kemudian beliau memerintahkan ku tawaf. Maka aku tawaf keliling Kaabah, lalu saai antara Safa dan Marwa. Kemudian memerintahkan ku supaya halal, maka aku pun halal. Lalu aku pergi kepada keluarga ku, maka disisirkannya rambut ku, atau disucikannya kepala ku. 
 
Sementara itu, Umar pun tiba. Katanya, "Jika kita berpegang dengan Kitab Allah, sesungguhnya Allah memerintahkan kepada kita supaya menyempurnakan. Firman Allah Taala: Sempurnakanlah Haji dan Umrah kerana Allah. 
 
Dan kalau kita mengikuti Sunnah Rasul saw., sesungguhnya beliau belum halal sebelum menyembelih had-ya."
 
Hadis Sahih Bukhari Jilid 2. Hadis Nombor 0812.

No comments: