Monday, May 31, 2021

Musibah Terhapus Dengan Istighfar

 

Isnin, 19 Syawal 1442H: Daripada Syaddad bin Aus RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

سَيِّدُ الِاسْتِغْفَارِ أَنْ تَقُولَ: اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لاَ إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، خَلَقْتَنِي وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوءُ لَكَ بِذَنْبِي فَاغْفِرْ لِي، فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ
 
Maksudnya: “Sayyid al-Istighfar hendaklah kamu mengucapkan: Ya Allah, Engkau adalah Rabbku, tidak ada Ilah yang berhak disembah dengan benar melainkan Engkau. Engkau yang menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu. Aku di atas perjanjian-Mu dan janji-Mu sesuai dengan kemampuanku. Aku berlindung kepada-Mu dari keburukan perbuatanku, aku mengakui nikmat-Mu kepadaku dan aku mengakui dosaku kepada-Mu, maka ampunilah aku. Ini kerana, tiada yang dapat mengampuni dosa melainkan Engkau”.
 
[Riwayat al-Bukhari (6306)]
 May be an image of ‎one or more people and ‎text that says "‎MUSIBAH TERHAPUS DENGAN ISTIGHFAR العظيم كَانَ أستغفرالله غَفَّارًا اسْتَغْفِرُو فَقُلُتُ "Sehingga aku berkata (kepada mereka): Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Dia Maha Pengampun." SurahNuh:1 Kata Sayyidina Ali bin Abi Talib R.A: "MUSIBAH tidak akan turun melainkan disebabkan dosa yang dilakukan dan ja tidak akan diangkat melainkan dengan MEMOHON KEAMPUNAN kepada ALLAH.. ISTIGHAR merupakan antara jalan keluar daripada dugaan dan musibah yang melanda pada manusia kerana dengan ISTIGHFAR manusia akan merasa dekat kepada ALLAH di masa sukar mahupun senang. f jabatan Kemajuan Islam Malaysia TVJakim myjakim‎"‎‎

No comments: