Tuesday, September 24, 2013

Saai Antara Safa dan Marwah

Selasa, 18 Zulkaedah 1434H: Dari 'Urwah r.a., dari bapanya, dari 'Aisyah r.a., katanya: "Aku berpendapat, jika seseorang tidak saai antara Safa dan Marwah tidak membatalkan hajinya."
 
Tanya 'Aisyah, "Apa alasanmu?"
 
Jawab ku, "Firman Allah Taala yang berbunyi: "Sesungguhnya Safa dan Marwah sebahagian dari syi'ar agama Allah. " (Al Baqarah: 158).
 
Kata 'Aisyah, "Tidak sempurna haji dan umrah seseorang tanpa saai antara Safa dan Marwah. Kalau benarlah apa yang kamu katakan, tentu firman Allah Ta'ala itu seharusnya berbunyi: Tidaklah berdosa orang yang tidak saai antara keduanya. Tahukah kamu sebabnya?
 
Sebabnya ialah: Di zaman jahiliyah, orang-orang Ansar menyembah dua berhala yang terletak di tepi pantai, iaitu berhala yang disebut Isaf dan Nailah. Sesudah mereka mendatangi kedua berhala itu, mereka saai antara Safa dan Marwah, dan sesudah itu mereka bercukur. Setelah Islam datang, mereka enggan saai antara keduanya, kerana mereka tak ingin mengingat perbuatan mereka semasa jahiliyah.
 
Kata 'Aisyah, lalu Allah menurunkan ayat: "Sesungguhnya Safa dan Marwah sebahagian daripada syiar agama Allah." (Al Baqarah : 158). Maka sejak itu, mereka saai antara keduanya."

Sahih Muslim

No comments: