Monday, September 30, 2013

Haji Wada Rasulullah SAW

Isnin,24 Zulkaedah 1434H: Dari Salim ibnu Abdullah, bahawa Abdullah ibnu Umar berkata: "Pada haji wada', Rasulullah saw telah menunaikan haji tamattu', iaitu mengerjakan umrah sebelum haji, kemudian beliau membayar dam (ternak urban), dan ternak itu telah dibawanya ke Dzul Hulaifah (tempat beliau berihram). 

Maka beliau berihram untuk umrah, setelah itu berihram untuk haji, dan orang-orang pun menunaikan haji tamattu' bersama Rasulullah saw dengan mengerjakan umrah sebelum haji. Maka sebahagian orang-orang itu ada yang membayar dam dan membawa damnya sebahagian dari mereka ada yang tidak membayar dam. 

Maka ketika Rasulullah saw sampai di Mekah, beliau bersabda: "Siapa diantara kamu yang membayar dam, maka ia tidak dihalalkan melakukan sesuatu telah diharamkan, hingga ia menyelesaikan hajinya. 

Dan siapa tidak membayar dam, maka hendaknya ia tawaf di Baitullah, lalu sai' antara Shafa dan Marwa, setelah itu memotong rambutnya dan bertahalul. Kemudian berihram untuk haji, lalu menyembelih ternak korban.

Dan barangsiapa yang tidak mempunyai ternak kurban, maka hendaknya ia berpuasa selama tiga hari dalam masa haji dan ditambah tujuh hari(lagi) apabila ia telah pulang ke rumah keluarganya." 

Kemudian Rasulullah saw mengerjakan tawaf qudum (tawaf ketika baru datang di tanah suci Mekah) dan menyempurnakan rukun yang pertama. Pada tiga putaran dari tujuh putaran dari tawaf, beliau mengelilingi Ka'bah dengan berlari kecil, lalu pada empat putaran selanjutnya beliau mengelilingi dengan berjalan biasa. 

Setelah selesai tawafnya, beliau solat dua rakaat di maqam Ibrahim (tempat solat Nabi Ibrahim). 

Setelah salam maka beliau pergi ke Shafa, lalu beliau melakukan sa'i antara Shafa dan Marwa sebanyak tujuh kali. Dan beliau tidak dihalalkan lakukan sesuatu yang telah diharamkan beliau menyempurnakannya. Lalu menyembelih korbannya kemudian mengerjakan tawaf ifadlal di Baitullah. Setelah itu beliau bertahallul. Demikian pula orang yang membawa ternak korban mereka juga mengerjakan apa yang dikerjakan oleh Rasulullah saw."

Hadis Sunan An-Nasai 

No comments: