Tuesday, January 17, 2017

Solat Ketika Junub?

Selasa, 18 Rabiulakhir 1438H: Dari Sa'id bin' Abdur Rahman bin Abza dari bapanya,. katanya: "Seorang lelaki datang kepada 'Umar bertanya: "Aku junub, tetapi aku tidak mendapat air. (Bagaimana aku solat?). 

Jawab 'Umar, "Jangan solat!" 

Kata 'Ammar, "Ya, Amirul Mukminin! Tidak ingatkah anda, ketika aku dan anda bersama-sama dalam suatu perjalanan? Lalu kita sama-sama junub dan tidak mendapat air. Ada pun anda tidak solat, tetapi aku berguling-guling di tanah lalu aku solat." 

Sesudah itu Nabi saw. bersabda, 'Sesungguhnya sudah cukup kalau anda memukulkan kedua tapak tangan anda ke tanah, sesudah itu ditiup, lalu di sapukan keduanya ke muka dan ke tangan." 

Kata 'Umar, "Takutlah kepada Allah, hai 'Ammar!" 

Kata 'Ammar, "Jika anda kehendaki, aku tidak akan menceritakan hadis ini."

Hadis Sahih Muslim

No comments: