Monday, January 23, 2017

Surah Al Alaq

Isnin, 24 Rabiulakhir 1438H: Dari Abu Hurairah r.a. katanya : "Abu Jahil bertanya kepada kawan-kawannya, "Betulkah Muhammad menyentuhkan mukanya (ke tanah ketika sujud) di hadapan kalian?" 

Jawab kawannya, "Betul." 

Kata Abu Jahil, "Demi Lata dan 'Uzza. Jika kulihat dia berbuat seperti itu di hadapanku, akan ku pijak tengkuknya, atau ku tempelkan mukanya ke tanah." 

Kemudian didatanginya Rasulullah saw. ketika beliau sedang solat dengan maksud hendak memijak tengkuk beliau. Setelah dihampirinya, ternyata dia tidak sanggup melakukannya. Bahkan dia mundur sambil menutup muka dengan tangannya. Lalu dia ditanya oleh kawan-kawannya, "Mengapa engkau?" 

Jawab Abu Jahil, "Mengerikan! Ada dinding api menjilat-jilat." 

Sabda Rasulullah saw., "Seandainya dia tambah dekat kepada ku, nescaya tubuhnya dicabuti satu demi satu oleh malaikat." 

Maka turunlah ayat: "Ketahuilah, (Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas, kerana melihat dirinya cukup. Sesungguhnya kepada Tuhan mu sajalah kamu kembali Bagaimana pendapatmu tentang orang-orang yang melarang seorang hamba bila dia solat, bagaimana pendapatmu jika orang yang melarang itu berada di atas kebenaran, atau dia menyuruh taqwa; dan bagaimana pendapatmu jika dia (yakni Abu Jahil) mendustakan atau berpaling? 

Tidakkah dia tahu bahawa sesungguhnya jika dia tidak berhenti (dari berbuat demikian) nescaya Kami tarik ubun-ubunnya, iaitu ubun-ubun orang yang mendustakan lagi durhaka. Maka biarlah dia memanggil golongannya (untuk memenangkannya) ; Kami akan memanggil malaikat Zabaniyah. Sekali-kali janganlah kamu mematuhinya (takut kepadanya). Tetapi haruslah sujud dan mendekatkan diri kepada Tuhan mu!"(Al 'Alaq,96: 6-9).

Hadis Sahih Muslim 

No comments: