Monday, January 9, 2017

Terbunuhnya 70 Al Qurra

Dari Anas bin Malik r.a. katanya: "Serombongan orang datang kepada Nabi saw. lalu mereka berkata, "Kirimlah bersama kami beberapa orang guru untuk mengajar Quran dan Sunnah kepada kami." 

Maka dikirim beliau kepada mereka tujuh puluh orang lelaki dari golongan Ansar. Mereka disebut Al Qurra' (ahli-ahli baca), semuanya menjauhi segala yang haram, dan siang hari mereka bekerja mengangkut air ke masjid untuk keperluan orang-orang yang hendak bersuci, atau mereka pergi mencari kayu api, lalu mereka jual. Dengan hasil penjualannya mereka membeli makanan, dan mereka berikan kepada Ahlus Shuffah dan orang-orang fakir. 

Mereka itulah yang dikirim Nabi saw. kepada mereka. Di tengah jalan, sebelum mereka sampai ke tempat yang dituju, mereka diserang oleh orang-orang tersebut dan semuanya mati terbunuh. 

Mereka mendoa', "Wahai Allah! Sampaikanlah kepada Nabi kami berita mengenai mushibah yang menimpa kami, bahawa kami telah menunaikan tugas yang diperintahkannya kepada kami, dan semoga beliau meredhai kami."

Hadis Sahih Muslim

No comments: