Monday, May 15, 2017

Infakkan Apa Yang Kamu Kasihi

Isnin, 18 Syaaban 1438H: Dari Anas bin Malik r.a., katanya: "Abu Thalhah al Anshari adalah seorang kaya Madinah yang banyak mempunyai kebun kurma.

Di antara kebun yang paling disukainya, ialah kebunnya di Bairuha yang berhadap-hadapan dengan masjid. Rasulullah sendiri pernah masuk ke kebunnya itu dan minum air tawar yang ada di situ.

Anas menceritakan, ketika turun ayat: Lan tanaaJuul birra hatta tunfiquu mimmaa tuhibbun . . . . . (hingga akhir ayat), Abu Thalhah pergi menemui Rasulullah dan berkata,

"Ya, Rasulullah! Allah tabaaraka wa ta'aalaa telah berfirman: Sekali-kali tidak kamu capai kebaikan sehingga kamu infakkan (sedekahkan) apa-apa yang kamu kasihi. 

Sesungguhnya hartaku yang paling ku kasihi ialah kebunku di Bairuha. 
Maka kerana itu kebunku itu aku sedekahkan kerana Allah, semata-mata kerana mengharapkan kebaikannya dari Allah. kerana itu, ya, Rasulullah! Berikanlah kebunku itu ke mana saja Allah menghendakinya."

Jawab Rasulullah saw., "Wah! Itulah harta yang paling menguntungkan. (diucapkan beliau dua kali). Telah aku dengar apa yang kamu inginkan. Aku berpendapat, lebih baik engkau serahkan kebunmu itu kepada keluargamu."

Kata Abu Thalhah, "Saya laksanakan, Ya, Rasulullah!"
Kemudian Abu Thalhah membahagi-bahagikan kebunnya itu kepada keluarga serta anak-anak pakciknya."

Hadis Sahih Bukhari

No comments: