Monday, May 22, 2017

Tiada Kebajikan Berpuasa Abadi

Isnin, 25 Syaaban 1438H: Dari Habib katanya: "Aku telah diberitahu oleh Abul Abbas - Seorang dari Syam, penyair dan amat jujur - bahawasanya ia pernah di beritahu oleh Abdullah ibnu Amru:

"Pada suatu kali Rasulullah saw bersabda padaku: "Aku dengar engkau sentiasa menghabiskan waktu malammu untuk beribadah dan waktu siangmu untuk berpuasa, benarkah demikian?'.

Kata Abdullah: "Benar wahai Rasulullah, aku tidak melakukan yang sedemikian kecuali hanya bermaksud baik saja".

Sabda beliau: "Tidak akan mendapatkan kebajikan seorang yang berpuasa abadi, akan tetapi aku mahu menunjukkan padamu puasa yang sama dengan puasa abadi, iaitu berpuasalah tiga hari dalam sebulan".

Kata Abdullah: "Wahai Rasulullah, aku masih mampu mengerjakan yang lebih dari itu".

Sabda beliau: "Kalau begitu berpuasalah lima hari dalam sebulan".

Kata Abdullah: "Aku masih mampu lebih dari itu".

Sabda beliau: "Kalau begitu berpuasalah sepuluh hari dalam sebulan".

Kata Abdullah: "Aku masih mampu mengerjakan lebih dari itu".

Sabda beliau: "Kalau begitu berpuasalah seperti puasanya Nabi Daud a.s, iaitu berpuasa sehari dan berbuka sehari".

Hadis Sunan An-Nasai Jilid 2,Hadis No 2357

No comments: