Thursday, September 30, 2021

Mencintai Rasulullah Lebih Dari Mencintai Diri Sendiri

 

Khamis, 23 Safar 1443H: Daripada Abdullah bin Hisyam Radiallahuanhu bahawa beliau berkata: Kami pernah bersama Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam, sementara baginda memegang tangan Umar bin Khatthab Radiallahuanhu, maka Umar berkata kepada baginda: "Wahai Rasulullah, sesungguhnya engkau lebih aku cintai daripada segala sesuatu kecuali diriku sendiri."

Maka Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda: "Tidak, demi Allah yang jiwaku berada di tangan-Nya, hinggalah kamu lebih mencintai aku daripada dirimu sendiri."
 
Umar berkata kepada baginda: "Sesungguhnya sekarang engkau lebih aku cintai daripada diriku sendiri."
 
Nabi bersabda: "Saat ini wahai Umar (benarlah cinta kamu)".
 
(Riwayat al-Bukhari)
 May be an image of text that says "Bagaimana Kita Mencintai Allah Dan Rasulullah? Jika Anda Mencintai Allah, Ikuti Tuntunan Rasulullah Jauhilah Kesyirikan dan Bid' ah dalam perkara agama Jika kalian benar-benar mencintai Allah, maka ikutilah aku (Muhammad), niscaya Allah akan mencintai kalian dan mengampun dosa kalian. (QS. Ali Imran: 31). Tidaklah beriman seorang diantara kalian sehingga aku lebih ia cintai dari pada cintanya kepada orang tuanya, anaknya, dan seluruh manusia. (HR Bukhari.) Tauhid Poster"

No comments: