Wednesday, July 28, 2010

Hadis : Masjid Dalam Islam

Rabu, 16 Syaaban 1431H ; Masjid merupakan lambang syiar Islam. Kekuataan Islam boleh dilihat sejauh mana masjid digunakan untuk semua aktiviti agama Islam khususnya solat lima waktu yang didirikan secara berjemaah secara beramai-ramai. Ini hanya akan tercapai sekiranya masjid yang didirikan semata-mata kerana ketakwaan kepada Allah .Hadith dari Uthman , r.a , katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: “ Sesiapa yang membina sesebuah masjid (atau surau) secara ikhlas kerana Allah, nescaya Allah akan membina untuknya sebuah rumah di Syurga.”(HR Bukhari dan Muslim )


Pengajaran Hadis.

1. Masjid merupakan lambang syiar Islam.

2. Masjid dan surau menjadi pusat perhimpunan yang menyatupadukan umat Islam sama ada bagi mengerjakan ibadat, menuntut ilmu, pusat dakwah dan menerima nasihat pengajaran demi kebaikan dan keselamatan di dunia dan di akhirat. Malahan masjid di zaman Rasulullah SAW merupakan pusat pemerintahan negara.

3. Masjid merupakan perkara atau usaha pertama dibuat oleh semasa Rasulullah s.a.w berhijrah ke Madinah daripada Mekah.

4. Masjid merupakan tempat dimana azan dikumandangkan setiap lima waktu untuk memanggil umat Islam berhimpun khususnya lelaki untuk solat berjemaah. Ganjaran solat berjemaah dilipat gandakan kepada sesiapa yang solat berjemaah di Masjid.

5. Masjid perlu dimakmurkan dengan pelbagai program agar mendapat rahmat dan hidayah Allah sentiasa.

6. Allah memberikan ganjaran yang banyak kepada umat Islam yang beribadat di masjid samada amalan wajib atau sunat.

7. Masjid merupakan rumah Allah dan tempat yang disukai oleh Allah dimuka bumi ini.

No comments: