Wednesday, June 15, 2011

Adab Menguap

Rabu, 13 Rejab 1432H: Dari Abu Sa’id al-Khudri, dari bapanya r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda:”Apabila seseorang kamu menguap, maka hendaklah ia menutup mulutnya kerana syaitan dapat masuk.” ( HR Muslim )

Pengajaran Hadis:

1. Dari Abu Hurairah r.a katanya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Menguap (dengan mulut terbuka luas) merupakan gangguan dari syaitan. Apabila ada di antara kamu yang menguap maka hendaklah dia menutup mulutnya mengikut kemampuan. (Muslim)

2. Dari Abu Said Al-Khudri r.a dari Nabi saw ia bersabda:“Jika ada di antara kamu menguap, tutuplah mulutmu kalau-kalau syaitan masuk..(Abu Dawud]

3. Terdapat beberapa hadith lain lagi yang berkisar perihal menguap dan adab-adabnya. Dan kesemua hadis-hadis tersebut membawa kepada satu makna, iaitu Islam tidak suka seseorang menguap tanpa menutup mulut apatah lagi ketika sembahyang.

1 comment:

zainal said...

Menguap tanda kekurangan oksigen dalam otak.

2.Oksigen perlu tambah bagi membolehkan otak punyai tenaga untuk bekerja.

3.Jalan ringan, ambil wudhu, sedut udara di taman, senaman kecil,berdenda gurau, minum air, lihat ikan, santai tepi kolam adalah cara untuk tambah oksigen atau perbaharui tenaga.

4.Oksigen yg cukup akan membolehkan akal berfungsi dgn baik.

Wallahuaklam