Friday, September 23, 2011

Beberapa Hadis Berkaitan Ibadat Haji

Jumaat,25 Syawal 1432H ; Perlaksanaa ibadat Haji perlu diisi dengan ilmu-ilmu berkaitan dengannya untuk memperolehi haji yang sempura. Banyak hadis-hadis yang menceritakan berkaitan ibadat haji. Antaranya ialah :

1. Haji Ketika Sakit

Dari A’isyah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w datang ke rumah Dhuba’ah binti Zubair bin Abdul Mutalib; lalu kata Duba’ah:”Ya Rasulullah! Aku bermaksud hendak menunaikan ibadah haji tetapi aku sakit. Bagaimana itu? Maka bersabda nabi s.a.w:”Hajilah dan syaratkan dalam niatmu untuk tahallul (berhenti) jika tidak sanggup meneruskannya kerana bertambah sakit.” (HR Muslim)

2.Tawaf qudum

Dari Wabarah r.a katanya:”Ketika aku duduk berdekatan dengan Ibnu Umar, datang seorang lelaki bertanya:”Bolehkah aku tawaf di Bait sebelum wukuf di Arafah?” jawab Ibnu Umar:”Ya! Boleh. Rasulullah s.a.w mengerjakan ibadah haji, baginda tawaf lebih dahulu di Bait sebelum pergi ke tempat wukuf di Arafah.” (HR Muslim)

3. Haji Ifrad, Qiran Dan Tamattu’

Dari Aisyah r.a katanya:”Di antara kami ada yang ihram untuk haji Ifrad (mendahulukan haji dari umrah), ada yang ihram untuk haji Qiran (mengerjakan haji digabungkan dengan umrah sekaligus) dan ada pula yang ihram untuk haji Tamattu’ (mendahulukan umrah daripada haji).” (HR Muslim)

4. Haidh Ketika Haji

Dari Aisyah r.a katanya:”Kami pergi bersama-sama nabi s.a.w, tiada niat kami selain haji. Setelah kami sampai dekat Sarif) tiba-tiba aku haidh. Ketika nabi s.a.w masuk ke dalam khemahku, didapatinya aku sedang menangis. Lalu beliau bertanya:”Apakah kamu haidh?” Jawabku:”Benar Ya Rasulullah.” Sabda beliau :”Haidh adalah perkara yang lumrah bagi puteri-puteri Adam. Kerana itu kerjakanlah apa yang seharusnya dikerjakan oleh orang haji kecuali tawaf di Baitullah sehingga engkau mandi (suci) lebih dahulu.” Kata Aisyah:”Kemudian beliau menyembelih lembu untuk korban para isterinya.” (HR Muslim)

5. Barang Orang Haji

Dari Abdurrahman bin Usman at-Taimi katanya:” Rasulullah s.a.w melarang memungut barang-barang orang haji yang tercicir” (HR Muslim)

6. Tawaf Dengan Kenderaan

Dari Ibnu Abbas r.a katanya:”Ketika haji wada’ Rasulullah s.a.w tawaf di atas unta. Lalu dia menyentuh hajar aswad dengan tongkatnya.” (HR Muslim)

7. Mencukur Rambut

Dari Ibnu Umar r.a katanya:”Bahawasanya Rasulullah s.a.w mencukur rambut ketika baginda haji wada’.” (HR Muslim)

1 comment:

zainal said...

Islam amat mudah dari aspek ilmu dan praktikal. Apa yg dirasa berat,wujud kelonggaran yg diberi bagi mengelakkan beban utk melaksanakannya.

Wallahuaklam.