Monday, September 19, 2011

Haji Untuk Orang Lain

Isnin, 21 Syawal 1432H: Daripada Ibnu Abbas r.a. menceritakan bahawa ada seorang wanita bertanya, “Ya Rasulullah, sesungguhnya Allah telah mewajibkan ke atas semua hambanya mengerjakan haji, adakah boleh aku kerjakan haji untuk ayahku, apakah pahala haji tersebut dapat dimiliki olehnya?” Baginda menjawab:”Ya boleh” (HR al-Bukhari dan Muslim)

Pengajaran Hadis

1. Islam mewajibkan haji ke atas umatnya yang telah cukup syarat-syaratnya seperti:
i) Islam.
ii) Berakal
iii) Baligh.
iv) Merdeka
v) Mampu (istitha'ah)
vi) Muhrim (bagi wanita).

2. Islam juga mengharuskan bagi ahli waris mengerjakan haji untuk ibu dan bapa mereka yang tidak dapat atau tidak sempat mengerjakan haji disebabkan sakit, meninggal dan sebagainya di mana pahala haji yang dikerjakan oleh ahli keluarga itu (yang diniatkan kepadanya) akan sampai kepada mereka.

3. Mengerjakan Haji bagi orang lain dipanggil Badal Haji. Badal ertinya 'ganti ' , 'pengganti ', atau yang ' digantikan'. Oleh itu Badal Haji adalah 'menggantikan orang lain dalam melaksanakan ibadah haji kerana adanya halangan tertentu seperti penyakit ,usia tua (uzur) atau kematian bagi melaksanakan kesemua Rukun Islam.

4. Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Imran ayat 97:" Disana terdapat ayat-ayat yang jelas dan ada makam Nabi Ibrahim,dan sesiapa yang memasuki nya amanlah dia. Hanya untuk Allahlah kewajipan haji atas manusia , iaitu bagi sesiapa yang mampu melakukan perjalanan ; dan sesiapa yang kafir (engkar) sesungguhnya Allah Maha Kaya dari seluruh semesta alam."

5. Berkemampuan dengan pertolongan orang lain ialah

i) Orang yang memiliki perbelanjaan untuk ke Tanah Suci tetapi tidak dapat mengerjakan sendiri kerana terlalu uzur dan sakit yang tiada harapan sembuh atau terlalu tua umurnya yang telah putus asa tidak dapat ke Tanah Suci.

ii) Orang yang telah meninggal dunia yang berupaya semasa hayatnya tetapi tidak sempat mengerjakan haji. Dalam hal ini terhutanglah fardhu hajinya ke atas warisnya atau orang yang menerima wasiatnya untuk menyelenggarakan hutang hajinya dengan upah yang yang berpatutan atau sukarela.

No comments: