Friday, September 9, 2011

Menunaikan Haji - Ancaman Kepada Muslim Berkemampuan

Jumaat, 11 Syawal 1432H : Allah berfirman yang bermaksud: “Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi Baitullah, iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan barang siapa yang kufur (ingkar kewajipan ibadat haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajat kepada sesuatu apapun) dari sekalian makhluk.” (Surah Ali Imran, ayat 97)

Rasulullah SAW bersabda “Sesiapa yang mempunyai bekalan dan kenderaan yang boleh menyampaikannya ke Baitullah, tetapi dia masih tidak menunaikan haji (dengan ketiadaan uzur syarak sehingga dia meninggal dunia), maka tiada halangan baginya mati sebagai seorang Yahudi atau Nasrani.” (Hadis riwayat Tirmizi dan Baihaqi)

Pengajaran Hadis.

1. Ibadat haji, merupkan rukun Islam yang wajib dilaksanakan setiap Muslim yang berkemampuan sekali seumur hidup.

2. Mereka yang berkemampuan dan tiada halangan yang baginya untuk mengerjakan haji telah merugikan dirinya diri kerana Allah tidak berhajat kepadanya.

3. Mereka yang berkemampuan dan tiada halangan dari segi keuzuran syarak dan sebagainya maka baginya mati sebagai seorang Yahudi atau Nasrani.

4. Mereka yang berkemampuan untuk menunaikan Haji tetapi menggunakan kemampuannya itu untuk kepentingan keduniaannya yang lain maka ia telah kufur den ingkar kepada suruhan Allah dan Rasulnya.

5. Mereka yang masih muda dan mempunyai kemampuan yang cukup jangan bertangguh lagi. Tunaikanlah rukun Islam ke lima ini dengan segera, mudah-mudahan kita menjadi insan yang bertakwa.

No comments: